Wybrane zagadnienia z historii sztuki 1.S3.JAT.PP.29
Cele kursu:
- poznanie podstawowych zagadnień dotyczących historii sztuki
- poznanie terminologii związanej z opisem i analizą architektury
- poznanie i interpretacja dzieł sztuki dawnej i współczesnej
------------------
Treści programowe
• Rodzaje sztuk. Funkcje sztuki (dyskusja), znaczenie architektury
• Periodyzacja, Prehistoria
• Egipt – znaczenie kanonu. Przykłady architektury
• Grecja, Rzym – co zawdzięczamy starożytnym mistrzom
• Bizancjum „wschodnie płuco Europy”.
• Średniowiecze: pojęcie epoki, stylu na przykładzie architektury polskiej, romanizm (znaczenie klasztorów), nowatorstwo gotyku na przykładzie gotyku w terenie.
• Sztuka nowożytna - znaczenie Italii, renesans zaalpejski i manieryzm, znaczenie reformacji i kontrreformacji w rozwoju architektury nowożytnej, barok (przykłady w terenie).
• Klasycyzm - powrót do założeń antyku?
• Architektura XIX wieku (przykłady w terenie)
• Fenomen secesji (przykłady w terenie)
• Architektura XX wieku
• Sztuka współczesna – przekraczanie granic.
------------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
prezentacja multimedialna, analiza i opis architektury, analiza i interpretacja dzieł sztuki, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, wyjścia w teren, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
W cyklu 2022/23-L: Realizowany zdalnie Realizowany w terenie | Ogólnie: Realizowany w terenie Realizowany w sali |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK 2019:
Wiedza
Student/ka zna i rozumie:
1. zaawansowaną terminologię stosowaną do opisu dzieł sztuki i architektury (k_W04/P6S_WG)
2. geograficzne, historyczne i kulturowe aspekty niezbędne w obsłudze ruchu turystycznego, w tym elementy historii sztuki (k_W11/P6S_WK)
3. gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi typowe dla opisu architektury i dzieł sztuki (k_W12/P6S_WK)
Umiejętności
Student/ka potrafi:
4. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z historią sztuki (k_U05/P6S_UW)
5. w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień historii sztuki (k_U11/P6S_UK)
6. planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (k_U14/P6S_UO)
7. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dzieł sztuki i architektury (k_U16/P6S_UU)
Kompetencje społeczne
Student/ka ma gotowość do:
8. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową w odniesieniu do kontaktu z dziełami sztuki i architekturą (k_K01/P6S_KK)
9. uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego oraz międzynarodowych wydarzeniach, (współ)organizowania otwartych wydarzeń publicznych, dyskusji i prezentacji związanych z historią sztuki (k_K05/P6S_KO)
10. krytycznej oceny własnych kompetencji i wiedzy oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w trakcie realizowania działań zawodowych związanych z zagadnieniami historii sztuki (k_K03/P6S_KK)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w warsztatach (w tym ćwiczenia w terenie - praca w grupach) - 40% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10)
2. Zadania pisemne i ustne sprawdzające prawidłowe użycie terminologii związanej z historią sztuki i analizą omawianych obiektów - 30% oceny końcowej (efekt 1,2,3,5,10)
2. Testy (rozpoznawanie obiektów) - 30% oceny końcowej (efekt 1,2,3,5,10)
Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.
Literatura
Całość dziejów sztuki (bez monografii)
J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001
L. Brogowski, Sztuka i człowiek, Warszawa 1990
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
U. Eco, Historia piękna, Poznań 2005
C. Freeland, Czy to jest sztuka?, Poznań 2004
H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002
W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1998
K. Estreicher, Historia sztuki w zarysie, W-wa 1982
J. Ryczek, Piękno w kulturze ponowoczesnej, Kraków 2006
Strony internetowe
www.khanacademy.com
www.historiasztuki.com.pl
https://www.youtube.com/user/rgajda/featured
http://niezlasztuka.net/strona-glowna/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: