Przygotowanie wychowawców wypoczynku 1.S3.JAT.PP.32
Cel kursu
- nabycie wiedzy merytorycznej i umiejętności organizowania różnorodnych zajęć dla dzieci i młodzieży.
- poznanie metod pracy z grupą kolonijną
- rozwinięcie umiejętności przygotowania planu pracy wychowawczo – opiekuńczej
- poznanie obowiązujących przepisów dotyczących życia i zdrowia uczestników oraz obowiązków wychowawcy grupy.
- zapoznanie się z formami i metodami pracy z dziećmi i młodzieżą czyli formami aktywności fizycznej realizowanymi na obozach i koloniach.
- zapoznanie z zasadami prawidłowego odżywiania oraz higieny i odnowy biologicznej.
- zrozumienie rozwoju dzieci i młodzieży oraz podnoszenie ich ogólnej sprawności organizmu (kształtowanie siły i wytrzymałości siłowej oraz gibkości).
- poznanie teoretycznych podstaw zajęć ruchowych - gier i zabaw ruchowych dla dzieci i młodzieży i ich wpływu na organizm młodego człowieka.
- kształtowanie postaw prozdrowotnych.
-----------------
Treści programowe
I. Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży:
1) koordynacyjna rola władz oświatowych
2) obowiązujące przepisy
3) elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wynikającymi z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym
II. Organizacja zajęć w czasie trwania wypoczynku:
1) rada wychowawców
2) grupa jako zespół wychowawczy
3) organizacja i rozkład dnia
4) regulamin uczestnika wypoczynku
III. Planowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej:
1) opracowanie planu wychowawczego grupy
2) dokumentacja wychowawcy
3) obowiązki wychowawcy grupy
4) metody i formy realizacji planów wychowawczych
IV. Ruch i rekreacja:
1) cele i zadania zajęć wychowania fizycznego
2) metody nauki technik pływania
3) gry i zabawy ruchowe
4) gry zespołowe
5) sport, olimpiady sportowe, lekkoatletyka
6) organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wynikającymi z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym
V. Turystyka i krajoznawstwo:
1) cele i zadania turystyki i krajoznawstwa w pracy wychowawczej w trakcie wypoczynku
2) organizacja wycieczek
3) organizacja biwaków
4) gry terenowe
VI. Zajęcia kulturalno-oświatowe:
1) cele i zadania zajęć kulturalno-oświatowych
2) organizacja zajęć kulturalno-oświatowych, z uwzględnieniem wartości historycznych i literackich
3) elementy kulturalne i wychowanie w rozkładzie dnia
4) prowadzenie kroniki
5) organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk
6) gry i zabawy świetlicowe
7) konkursy, wystawy, dyskusje
8) śpiew, muzyka, plastyka itp.
VII. Zajęcia praktyczno-techniczne:
1) cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych
2) formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych
3) prace dekoracyjne i zdobnicze
4) indywidualne zainteresowania uczestników
5) rozwój zainteresowań uczestników
VIII. Prace społecznie użyteczne:
1) cele i zadania prac społecznie użytecznych
2) wychowawcze znaczenie prac społecznie użytecznych, wolontariat
3) prace w zakresie samoobsługi
4) prace na rzecz miejsca wypoczynku
5) prace na rzecz środowiska
IX. Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników wypoczynku:
1) przepisy dotyczące bezpieczeństwa, w tym zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz
wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów
2) przepisy dotyczące zdrowia i higieny w miejscu wypoczynku
3) pierwsza pomoc z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy, w tym zestawu do podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (m.in. fantom, defibrylator)
---------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
warsztaty w sali wykładowej, prezentacja multimedialna, praca na fantomach, zajęcia ruchowe na sali gimnastycznej, analiza materiałów, symulacja, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2024/25-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK 2019:
Wiedza
Student/ka zna i rozumie:
1. zaawansowaną terminologię i techniki wykorzystywane w pracy wychowawcy wypoczynku w celu rozwiązania konkretnych problemów (k_W04/P6S_WG)
2. prawne i etyczne uwarunkowania pracy wychowawcy wypoczynku (k_W05/P6S_WK)
3. zasady organizacji i funkcjonowania zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży (k_W07/P6S_WK)
4. prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania zorganizowanych form wypoczynku (k_W08/P6S_WK)
5. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w pracy wychowawcy wypoczynku (k_W10/P6S_WK)
Umiejętności
Student/ka potrafi:
6. rozwiązywać zadania wychowawcy wypoczynku poprzez właściwy wybór, ocenę i analizę pozyskanych informacji (k_U02/P6S_UW)
7. samodzielnie planować, organizować i realizować typowe zadania wychowawcy wypoczynku (k_U06/P6S_UW)
8. organizować wypoczynek dzieci i młodzieży (k_U15/P6S_UO)
Kompetencje społeczne
Student/ka ma gotowość do:
9. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych z pracą wychowawcy wypoczynku (k_K01/P6S_KK)
10. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań; działania w stresujących sytuacjach związanych z pracą wychowawcy wypoczynku (k_K02/P6S_KK)
11. przestrzegania zasad etyki zawodowej (k_K06/P6S_KR)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w warsztatach - 45% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11)
2. Egzamin pisemny - 55% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,10)
Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bielski J. 1996. Życie jest ruchem. Agencja Promo-Lider Warszawa.
2. Bronikowski M. (Red.) 2002. "Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole". Wydawnictwo eMPi2 Poznań.
3. Henc P. 2012. Podręcznik wychowawcy kolonijnego. e-podręcznik. https://www.ewychowawca.pl/pliki_pdf/nowe_pdf/WK_ebook_demo/WK_ebook_demo.pdf
4. Ligęza A. 2010. VADEMECUM WYCHOWAWCY KOLONIJNEGO. Wydawnictwo eSPe
5. Ziółkowski P. 2015. PORADNIK DLA ORGANIZATORA, KIEROWNIKA I WYCHOWAWCY PLACÓWKI WYPOCZYNKU DZIECI I MŁODZIEŻY ORAZ KIEROWNIKA WYCIECZKI SZKOLNEJ. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. https://kpbc.umk.pl/Content/193527/Poradnik_dla_organizatorow_kierownikow_i_wychowawcow.pdf
Literatura uzupełniająca:
1. Janikowska - Siatka M, Skrętowicz E, Szymańska E. (1999,2004) „ Zabawy i gry ruchowe na lekcjach wf i festynach sportowo-rekreacyjnych” WSiP Warszawa
2. Okoń W. (1987) „Zabawa a rzeczywistość” WSiP Warszawa
3. Trześniowski R. (1995) „Zabawy i gry ruchowe” WSiP Warszawa
4. Bondarowicz M, Staniszewski T. (2003) „Wielka księga zabaw i gier ruchowych” cz. I i II. Wyd. B.K. Wrocław
5. Rice W, Yaconelli R. (1994) „400 gier i zabaw” Nowa Nadzieja Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: