Kurs zmienny instytutowy 2: Wybrane zagadnienia z historii literatury rosyjskiej 1.S3.JB.71
1. „Mały człowiek” w opowieści "Poczmistrz" A. Puszkina.
2. Psychologizm w noweli "Wystrzał" A. Puszkina.
3. Zagadnienie dobra i zła w poemacie "Demon" M. Lermontowa.
4. Problem depersonalizacji w opowiadaniu "Szynel" M. Gogola.
5. Obraz Petersburga w noweli Newski Prospekt Mikołaja Gogola.
6. Osobliwości urzędniczego Petersburga w świetle opowiadania "Pamiętnik szaleńca" M. Gogola.
7. Kategoria bohatera w utworze "Śmierć urzędnika" A. Czechowa.
8. Rzeczywistość carskiej Rosji w świetle opowiadania "Człowiek w futerale" A. Czechowa.
9. Obraz społeczeństwa rosyjskiego 2. połowy XIX wieku na przykładzie utworu A. Czechowa "Sala nr 6".
10. Poglądy L. Tołstoja na temat walki narodowo-wyzwoleńczej w opowiadaniu "Za co?"
11. Kwestie wychowania moralnego w świetle utworu "Po balu" L. Tołstoja.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna podstawowe zjawiska literatury rosyjskiej XIX wieku;
- ma wiedzę na temat analizowanych utworów literackich, ich autorów, a także problematyki i specyfiki twórczości;
- zna i rozumie wybrane aspekty twórczości najwybitniejszych pisarzy epoki;
- zna typowe dla literatury rosyjskiej XIX wieku kody kulturowe: „mały człowiek”, „zbędny człowiek”.
k-W-2; k-W-5
Umiejętności
Student potrafi:
- przedstawić biografie twórcze poznanych na zajęciach pisarzy;
- analizować utwory literackie z punktu widzenia ich tematyki, konstrukcji bohatera, idei;
- interpretować przeczytane dzieła, samodzielnie formułować oceny i sądy;
- porównywać dane zjawisko literackie, wybrane utwory epoki, wiązać ze sobą fakty i formułować wnioski.
k-U-2; k-W-3; k-U-5;
Postawy
Student:
- wykazuje wrażliwość na walory estetyczne dzieła literackiego;
- potrafi wyrażać oceny dotyczące poziomu artystycznego oraz wartości moralnych zawartych w utworach;
- jest otwarty na dyskusję.
k-K-1; k-K-2.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach;
- test końcowy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Barański Z., Semczuk A. (red), Literatura rosyjska w zarysie, Warszawa 1975.
Lis K., 1998, Romantycy. Powinowactwa rosyjsko-europejskie. Studia, Kielce.
Literatura rosyjska. Podręcznik, red. M. Jakóbiec, t. 1-2, Warszawa 1971.
Mucha B., Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002.
История русской литературы в трех частях, ред. В. Коровин, Москва 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: