Praktyczna nauka języka rosyjskiego 1 1.S3.JBZ.1
Przedmiot PNJR wraz ze Stylistyką tekstów pisanych w języku rosyjskim Gramatyką praktyczną języka rosyjskiego oraz Pracą z tekstem rosyjskim tworzy moduł przedmiotowy przygotowujący do porozumiewania się w języku obcym. Na zajęciach z PNJR studenci zdobywają kompetencję językowo-komunikacyjną oraz kulturową, kształtują cztery podstawowe rodzaje komunikacji. Dominującą kompetencją jest kompetencja lingwistyczna
Tematyka:
1.Czasownik - koniugacja I i II. Odmiana czasowników w czasie przeszłym, teraźniejszym oraz przyszłym prostym i złożonym.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. pisane i drukowane, wielkie i małe litery alfabetu rosyjskiego, potrafi zapisać je, przeczytać i zapisywać usłyszany tekst; (K_W01)
2. czym jest koniugacja, potrafi wymienić kategorie gramatyczne czasowników, przyporządkować czasownik do odpowiedniego typu koniugacyjnego (I lub II koniugacji), zidentyfikować czasowniki dokonane i niedokonane, odmieniać czasowniki regularne i nieregularne w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym prostym oraz złożonym; (K_W01, K_W03)
Umiejętności:
Student potrafi:
1. konstruować proste wypowiedzi pisemne i ustne w języku rosyjskim z użyciem poprawnych gramatycznie i leksykalnie form; K_U03, K_U04
2. tworzyć krótkie teksty pisane; K_U03, K_U04
3. korzystać z jedno- i dwujęzycznych słowników, wykorzystywać w praktyce informacje w nich zawarte K_U03, K_U04
4. dokonywać tłumaczeń prostych tekstów; K_U03, K_U04
5. rozwiązywać testy i inne zadania sprawdzające. K_U03, K_U04
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
1. zajęcia świadomej postawy wobec własnego i cudzego wypowiadania się; (K_K01)
2. wykazania się zdolnością do autokorekcji mówienia i pisania, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, (K_K01)
3. dbania o kulturę wypowiadania się (K_K03)
4. otwartości i tolerancji nie tylko wobec innych zjawisk językowych, lecz także kulturowych. (K_K04)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
1. Kolokwia.
2. Aktywność na zajęciach, prace domowe
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności i prac domowych (50%) oraz ocen cząstkowych (50%)
Literatura
1. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009.
2. Dereń B, Wysoczańska-Pająk K., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego. Zbiór ćwiczeń dla studentów studiów licencjackich, Opole, 2022
3. Dziewanowska D., 2005, Gramatyka bez problemu. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: