Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego 3 1.S3.JBZ.15
Przedmiot Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego wraz ze Stylistyką tekstów pisanych w języku rosyjskim, PNJR oraz Pracą z tekstem rosyjskim tworzy moduł przedmiotowy przygotowujący do porozumiewania się w języku obcym. Na zajęciach z PNJR studenci zdobywają kompetencję językowo-komunikacyjną oraz kulturową, kształtują cztery podstawowe rodzaje komunikacji. Dominującą kompetencją jest kompetencja lingwistyczna
Tematyka:
1. Nazwy własne - odmiana imion i nazwisk, odmiana nazw miejscowych.
Rzeczowniki nieodmienne
2. Konstrukcje czasowe – różne warianty określania czasu zegarowego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. deklinację nazw własnych zarówno antroponimów, jak i toponimów;
identyfikuje nazwy własne obce i rosyjskojęzyczne rodzaju męskiego i żeńskiego - (k-W-1; k-W-2; k-W-3; k-W-4),
2. ma wiedzę o nieodmiennych rzeczownikach; potrafi określić ich znaczenie, rodzaj gramatyczny i pochodzenie oraz użyć w połączeniu z przymiotnikiem i zaimkiem - (k-W-1; k-W-2; k-W-3; k-W-4)
3. konstrukcje czasowe używane w języku potocznym i oficjalnym (k-W-1; k-W-2; k-W-3)
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student potrafi:
1 używać w wypowiedziach pisemnych i ustnych w języku rosyjskim antroponimów i toponimów; posługiwać się rzeczownikami nieodmiennymi (k-U-1; k-U-4);
2. adekwatnie do sytuacji (potocznej lub oficjalnej) używać liczebników w konstrukcjach czasowych
3. korzystać z jedno- i dwujęzycznych słowników, wykorzystywać w praktyce informacje w nich zawarte - (k-U-12);
4. dokonywać tłumaczeń prostych tekstów -(k-U-4; k-U-6; k-U-12);
5. inicjować i prowadzić rozmowę sytuacyjną – (k-U-6; k-U-8; k-U-9);
6. rozwiązywać testy i inne zadania sprawdzające. - (k-U-5; k-U-9).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
1. zajęcia świadomej postawy wobec własnego i cudzego wypowiadania się; (K_K01)
2. wykazania się zdolnością do autokorekcji mówienia i pisania, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, (K_K01)
3. dbania o kulturę wypowiadania się (K_K03)
4. otwartości i tolerancji nie tylko wobec innych zjawisk językowych, lecz także kulturowych. (K_K04)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
1. Kolokwia.
2. Aktywność na zajęciach, prace domowe
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności i prac domowych (40%) oraz ocen cząstkowych (60%)
Literatura
1. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009.
2. Dereń B, Wysoczańska-Pająk K., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego. Zbiór ćwiczeń dla studentów studiów licencjackich, Opole, 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: