Fonetyka języka rosyjskiego 2 1.S3.JBZ.25
W ujęciu praktycznym (w celu wypracowania podstawowego aparatu artykulacyjnego) praca ukierunkowana jest od struktur mniejszych (wyrazów) poprzez struktury złożone (połączenia wyrazowe, styki wyrazów) do dłuższych form pisanych, nagrań audio (w tym utworów muzycznych) a także filmów wideo.
W ujęciu teoretyczno-praktycznym praca ukierunkowana jest od struktur szerszych do węższych: fraza → intonacja → syntagma → styki międzywyrazowe → wyraz → fonetyczne składowe wyrazu.
Systematyczne przechodzenie od nawyków językowych, automatyzacji wypowiedzi do komunikacji naturalnej bądź zbliżonej do naturalnej.
Z kwestiami ściśle teoretycznymi studenci zapoznają się sami w ramach pracy własnej (odpowiednio przygotowane materiały udostępnia prowadzący).
1. Rosyjskie „и” po spółgłoskach twardych;
2. czwarta konstrukcja intonacyjna i jej funkcje komunikacyjne;
3. wariantowość intonacyjna syntagm;
4. artykulacja samogłosek „э” i „ы” w różnych sąsiedztwach i pozycjach;
5. tempo i rytm mówienia;
6. zasada ciągłości artykulacyjnej w obrębie syntagmy;
7. podstawy transkrypcji rosyjskiej.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wiedzieć:
– co to są enklityki i proklityki; co to jest wyraz fonetyczny i czym różni się od wyrazu graficznego (k-W-1, k-W-3);
– na jakie składowe dzieli wyrazy fonetyczne akcent wyrazowy i jakie reguły artykulacji samogłosek związane są z poszczególnymi składowymi (k-W-1, k-W-3);
– na czym polega redukcja samogłosek w fonetyce rosyjskiej (k-W-1, k-W-3).
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student powinien umieć:
– automatycznie stosować reguły artykulacji łącznej w obrębie syntagm (k-U-1, k-U-4, k-U-9);
– stosować podstawowe zasady akcentuacji rosyjskiej i wiązać je z zasadami ortografii rosyjskiej (k-U-1, k-U-4, k-U-9);
– prawidłowo artykułować samogłoski we wszystkich pozycjach akcentowych (k-U-1, k-U-4, k-U-9).
Kompetencje społeczne (postawy)
Po zakończeniu kursu student powinien zajmować świadomą postawę wobec własnego i cudzego wypowiadania się, wykazywać się zdolnością do autokorekty mówienia, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, dbać o kulturę wypowiadania się (k-K-1, k-K-4).
Kryteria oceniania
Zaliczenia ustne / nagrania zadań na ocenę: 40%
Zaliczenie ustne / nagranie końcowe: 40%
Aktywność: 10%
Frekwencja: 10%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Henzel J., Szędzielorz E., Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, Warszawa 1997.
2. Костина И.С., Александрова Н.Н., Александрова Т.И. и др., Перспектива. Русский язык. Фонетический курс, Санкт-Петербург 1999.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Grzybowski S., Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego, Toruń 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: