Lingworealioznawstwo rosyjskie 1.S3.JBZ.47
Zajęcia mają na celu wypracowanie kompetencji komunikacyjnej w komunikacji międzykulturowej poprzez przybliżenie i objaśnienie jednostek języka charakterystycznych dla rosyjskiego kręgu kulturowego. Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu realioznawstwa Rosji. Przyswojenie określonego słownictwa z dziedziny polityki, gospodarki oraz uwarunkowań społecznych i rozwinięcie umiejętności dyskutowania na temat aktualnych wydarzeń zachodzących w obrębie rosyjskiego obszaru językowego.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze
wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące
podstawową wiedzę ogólną z zakresu filologii, tworzące jej
podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu
szczegółowej wiedzy językoznawczej oraz wiedzy z zakresu
języków branżowych
P6S_WG
k_W02 miejsce i znaczenie nauk filologicznych w systemie nauk, ich
specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich
rozwoju
P6S_WG
k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z
zakresu dziedzin nauki o języku
P6S_WG
k_W04 metody analizy i interpretacji tekstów i wytworów kultury, w
obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w
językoznawstwie (z możliwością powiązania ich z metodami
charakterystycznymi dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i
nauk o komunikacji)
P6S_WG
UMIEJĘTNOŚCI: student POTRAFI
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
językoznawstwa i z zakresu języków branżowych (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych)
P6S_UW
k_U03 rozpoznać teksty i inne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych
metod filologicznych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
P6S_UW
k_U04 komunikować się w języku polskim i obcym z użyciem
specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu języka
P6S_UK
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym filologii oraz
dyskutować o nich
P6S_UK
k_U06 posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie C1 P6S_UK
k_U07 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole P6S_UO
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie
P6S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy filologicznej i uznawania
znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych
P6S_KK
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania
działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w
sposób przedsiębiorczy
P6S_KO
Kryteria oceniania
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych oraz ich procentowy udział w ocenie końcowej:
Aktywność: 20%
Prezentacja: 50%
Test końcowy: 30 %
Literatura
Aleksander Z., Elementy lingworealioznawcze w nauczaniu języka rosyjskiego, Warszawa 1982.
Rosjoznawstwo, pod red. L. Suchanka, Kraków 2004.
Вьюнов Ю., Данецкая И., Стародубцев В., Россия: страна и люди, Opole 2004.
Прохоров Ю., Россия. Большой лингвострановедческий словарь, Москва 2008.
Устманов К., Православные обряды: крещение, венчание, погребение, Ростов-на-Дону 2001.
Фелицына В., Прохоров Ю., Русские пословицы, поговорки и крылатые выражения. Лингвострановедческий словарь, Москва 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: