Lingworelioznawstwo angielskie 1.S3.JBZ.48
Lingworealioznawstwo angielskie to seria wykładów konwersatoryjnych skoncentrowanych na przedstawieniu historii języka angielskiego, pozycji języka angielskiego w świecie współczesnych dialektów w Wielkiej Brytanii i USA, zapożyczeń w języku angielskim, a następnie omówienie wybranych zagadnień z historii, geografii, demografii, kultury, tradycji gospodarek, sławnych ludzi, krajów tzw. angielskiego obszaru językowego ze szczególnym uwzględnieniem Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Kanady, Nowej Zelandii, Irlandii.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: po zakończeniu kursu absolwent zna i rozumie:
1) pozycję języka angielskiego (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2).
2) najważniejsze dane geograficzno-demograficzne tych krajów (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2).
3) najważniejsze elementy historyczno-kulturowe, związane z krajami anglojęzycznymi (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2).
4) najistotniejsze czynniki ekonomiczno-biznesowe, dotyczące krajów anglojęzycznych (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2).
Umiejętności: po zakończeniu kursu absolwent potrafi:
1) klasyfikować pozycję języka angielskiego w świecie, rozróżniać współczesne dialekty w Wielkiej Brytanii i USA, zapożyczenia w języku angielskim (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-6, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-1), (s-U-3).
2) odpowiednio interpretować wybrane bieżące dane dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-3, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-1).
3) formułować wnioski na przyszłość wynikające z porównania danych dotyczących krajów angielskiego obszaru językowego z danymi dotyczącymi własnego kraju (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-3, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-1).
4) weryfikować liczby związane z geografią, demografią, polityką i ekonomią krajów angielskiego obszaru językowego we współcześnie dostępnych zasobach wiedzy (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-2).
Kompetencje społeczne (postawy)
1) reprezentowanie postawy większej otwartości i tolerancji na problemy współczesnego świata anglojęzycznego (k-K-1, P6S_KK), (k-K-3, P6S_KR).
2) Rozumie potrzebę doskonalenia i poszerzania już zdobytej wiedzy (k-K-1, P6S_KK), (k-K-2, P6S_KO), (k-K-4, P6S_KR) (k-K-5).
3) Wykazuje gotowość do realizowania zadań (k-K-2, P6S_KO), (k-K-5, k-K-6, k-K-7).
Kryteria oceniania
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny z kolokwium + frekwencja
Podstawowe kryteria:
- jedno obowiązkowe kolokwium na koniec semestru (test wielokrotnego wyboru);
- frekwencja na poziomie co najmniej 90%
Kolokwium zaliczeniowe – 90%.
Frekwencja – 10%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1.
1. Christopher, David P. British Culture. Taylor & Francis Ltd.
2. Falk, Randee. Spotlight on the USA. Oxford University Press.
3. Berry, J. W., and J. A. Laponce, eds. Ethnicity and Culture in Canada: The Research Landscape
4. Rawlings-Way, Ch., Worby M., Armstrong, K. Lonely Planet Australia. Country Guide.
5. Davison, G., J. Hirst, and S. Macintyre, eds. The Oxford Companion to Australian History , OUP.
6. Diniejko, A., English Speaking Countries. Vol. 1. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Republic of Ireland, Ede Poland, 1994.
7.Diniejko, A., English Speaking Countries. Vol. 2. The United States of America. Canada. Australia. New Zealand, Ede Poland, 1994.
8. Mark Farrell, Franca Rossi, Regina Ceriani, “The World of English”, Longman.
9.Arthur Hughes, Peter Trudgill, Dominic Watt, “English Accents and Dialects”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: