Kurs kierunkowy do wyboru 2: 1.S3.JBZ.73
1. Polsko-rosyjskie stosunki w XIX i XX w.
2. Maria Szymanowska (1789-1831) – animatorka polskiego życia kulturalnego w Petersburgu.
3. Wybitny polski inżynier - Stanisław Kierbedź (1810-1899) i jego petersburskie losy.
4. Inżynier Andrzej Pszenicki (1869-1941) w Petersburgu.
5. Stefan Drzewiecki (1844-1938) - genialny polski konstruktor i wynalazca w Petersburgu.
6. Aleksander Orłowski (1777-1832) – polski malarz i rysownik w Petersburgu.
7. Malarz Henryk Siemiradzki (1843-1902) w stolicy Imperium Rosyjskiego.
8. „Dynastia Krzesińskich” w Petersburgu.
9. Tadeusz Bułharyn (1789-1859) - Polak w Imperium Rosyjskim.
10. Wizerunek Rosjanina w literaturze polskiej XIX w.
11. Adam Mickiewicz i jego związki z Rosją.
12. Stereotyp Rosjanina w wybranych polskich filmach fabularnych.
13. Współczesna literatura polska w Rosji.
14. Obraz Polaków w rosyjskim kinie współczesnym.
15. Utwory rosyjskich pisarzy na deskach polskich teatrów.
16. Włodzimierza Wysockiego związki z Polską.
17. Historia twórczej przyjaźni: Agnieszka Osiecka i Bułat Okudżawa.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student powinien:
- znać uwarunkowania historyczne i specyfikę wzajemnych relacji pomiędzy Polską i Rosją; k_W05 (P6S_WK);
- mieć wiedzę na temat wybranych aspektów polsko-rosyjskich związków kulturalnych i literackich, przewidzianych w programie zajęć; k_W04 (P6S_WG);
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu student powinien:
- umieć wskazać przyczyny i konsekwencje wzajemnych polsko-rosyjskich relacji; k_U05 (P6S_UK);
- potrafić przedstawić obraz Polski i Polaków na podstawie wybranych utworów literatury rosyjskiej oraz filmów rosyjskich; k_U03 (P6S_UW);
- umieć scharakteryzować wizerunek Rosjanina w świetle znanych utworów literatury polskiej XIX i XX w.; k_U03 (P6S_UW);
-potrafić określić (na dowolnych przykładach) udział Polaków w życiu naukowym i literackim Rosji XIXw.; k_U03 (P6S_UW);
- umieć ocenić rolę twórczości bardów rosyjskich w kształtowaniu wzajemnych polsko-rosyjskich relacji; k_U05 (P6S_UK);
- potrafić zdefiniować pojęcie stereotypu narodowego oraz określić (w odwołaniu do przykładów) jego rolę we wzajemnych relacjach polsko-rosyjskich; k_U05 (P6S_UK);
- na podstawie faktów z zakresu literatury i kultury polskiej oraz rosyjskiej umieć formułować wnioski odnoszące się do wzajemnych relacji między oboma narodami; k_U05 (P6S_UK);
Kompetencje społeczne:
Po zakończeniu kursu student powinien:
- zajmować świadomą postawę wobec własnej i cudzej wiedzy filologicznej; k_K01 (P6S_KK);
- wykazywać otwartość i tolerancję wobec różnych zjawisk kulturowych;
- jest otwarty na dyskusję k_K04 (P6S_KR).
Kryteria oceniania
1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
2. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: przygotowanie prezentacji na zadany temat. Prezentację należy oddać w celu archiwizacji.
3. Podstawowe kryteria oceniania:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach – 40 %
- przygotowanie prezentacji - 60 %
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bazylow L., Polacy w Petersburgu, Wrocław 1984.
Giza A., Polaczkowie i Moskale: wzajemny ogląd w krzywym zwierciadle (1800-1917), Szczecin 1993.
Orłowski J., Z dziejów antypolskich obsesji w literaturze rosyjskiej. Od wieku XVIII do roku 1917, Warszawa 1992.
Materiały internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: