Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 1 1.S3.JPJN1.1
Treści:
1. Proszę powtórzyć: pierwszy kontakt; nawiązywanie kontaktu, formuły powitalne i pożegnalne; terminy gramatyczne po polsku; wymowa i akcent.
2. Jak masz na imię?: nawiązywanie kontaktu, przedstawianie się, pytanie o samopoczucie, wyrażanie samopoczucia; liczebniki 1-10, imię, nazwisko, adres; pytania o informację, pytania o rozstrzygnięcie, odmiana czasowników: być, mieć, mieszkać, przysłówki, zaimki osobowe.
3. Mam pytanie. Co to jest?: zadawanie pytań, określenie cech osób, liczebniki 11-23, internacjonalizmy, opis wyglądu i charakteru; pytania o informację, mianownik lp. przymiotników i rzeczowników w funkcji podmiotu rodzaje gramatyczne, koniugacja - m, -sz.
4.Kim jesteś?: zadawanie pytań cd., przedstawianie się cd.; narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie; narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie ; orzeczenie imienne z orzecznikiem w mianowniku i narzędniku l. poj. i l. mn. przymiotników i rzeczowników, koniugacja -ę, -isz.
5. To jest moja rodzina: pytanie o wiek, pytanie o adres e-mailowy, informacje o rodzinie; liczebniki 20 – 100, rodzina i stosunki osobiste, adres e-mailowy; biernik l. poj. przymiotników, rzeczowników, zaimków w funkcji dopełnienia bliższego, zaimki dzierżawcze w mianowniku, zasady podawania wieku: lat, lata.
6. Co lubisz robić?: wyrażanie upodobania, uzasadnianie, wyrażanie relacji czasowych; pytanie o informacje, czasowniki opisujące hobby, przysłówki określające częstotliwość; struktury: interesować się + narzędnik;
lubić + biernik; lubić + bezokolicznik; czasowniki zakończone na -ować, czasowniki modalne, zestawienie koniugacji.
7. Proszę rachunek; wyrażanie upodobań kulinarnych (lubię ...), pytanie i podawanie cen, pytanie i podawanie numeru telefonu, sytuacje w kawiarni i restauracji, pytanie o informację i pozwolenie (Gdzie jest ... ?, Czy mogę ... ?, Czy tu można ... ?); nazwy żywności, potraw i napojów, liczebniki 100 – 10, powtórzenie odmiany czasowników jeść, pić oraz biernika
przymiotników i rzeczowników; mianownik l.mn. przymiotników i rzeczowników rodzaju męskiego nieżywotnych, żeńskiego i nijakiego, narzędnik w wyrażeniach przyimkowych po przyimku z, podawanie cen.
8. Co robisz dzisiaj?: wyrażanie relacji czasowych, wyrażanie możliwości, zdolności, rutyna dnia codziennego, pory dnia, godziny, dni tygodnia, środki komunikacji; odmiana czasowników brać, myć się, spać, czasowniki ruchu (iść / chodzić; jechać / jeździć), zestawienie czasowników umieć, wiedzieć, znać, biernik i narzędnik po czasownikach spotykać / spotykać się z, narzędnik zaimków osobowych l. poj. i l. mn., liczebniki porządkowe 1 – 24.
9. Może pójdziemy do kina?: – wyrażanie relacji godzinowych (o, od, do), proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji spotkania, pytanie o informację (dworzec PKP), zamawianie taksówki, pomyłka telefoniczna, kupowanie biletu na pociąg; powtórzenie nazw czynności
codziennych i dni tygodnia, na dworcu PKP (informacja, kupowanie
biletu); dopełniacz l. poj. przym., rzecz. i zaimków w wyrażaniu
kierunku (do) i w wyrażaniu negacji, biernik po wyrażeniu przyimkowym w pytaniu o cel (na co?)
10. Robimy zakupy:
- zakupy w sklepie spożywczym
– zakupy w sklepie odzieżowym
– wyrażanie preferencji, negacji, uznania
– komplementowanie
– nazwy sklepów
– nazwy miar, ilości
– nazwy ubrań, kolorów
– idiomy (czarna owca, jasne jak słońce, być
zielonym z / ze..., czerwony jak burak)
– dopełniacz l. mn. w określeniu ilości oraz jako forma
dopełnienia bliższego po czasownikach zaprzeczonych
– celownik zaimków osobowych (podoba mi się)
– powtórzenie biernika (nosić, mieć na sobie)
11. To już było:
– wyrażanie relacji czasowych (przeszłość)
– relacjonowanie
– nazwy miesięcy w miejscowniku
– okoliczniki czasu
– czas przeszły (aspekt niedokonany) z okolicznikami czasu
(Jak długo?, Jak często?)
– odmiana czasowników iść, móc, jeść, typu -eć w czasie
przeszłym
12. Jakie masz plany?:
– wyrażanie relacji czasowych (przyszłość)
– wyrażanie życzenia
– plany
– okoliczniki czasu cd.
– postanowienia noworoczne
– telefon komórkowy
– czas przyszły (aspekt niedokonany)
– zestawienie i powtórzenie czasów
13. Gdzie jesteś?:
– określanie lokalizacji
– zwracanie uwagi (w pytaniu o drogę)
– uzasadnianie
– nazwy kierunków świata
– nazwy obiektów w mieście
– nazwy zabytków
– miejscownik przymiotników, rzeczowników i zaimków osobowych w wyrażeniach przyimkowych określających miejsce, czas (w, na, przy, po) oraz
przedmiot rozmowy (o)
14. Jadę na urlop:
– pytanie o informację
– wyrażanie upodobania
– wyrażanie relacji w przestrzeni (kierunek)
– urlop
– dworzec, lotnisko, hotel, kemping,
biuro podróży
– dopełniacz, biernik, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (do, u, na, nad, w)
15. Szukam mieszkania:
– pytanie o relacje w przestrzeni (miejsce) – urządzanie i wyposażenie mieszkania
– rodzaje pomieszczeń
– wynajmowanie mieszkania, pokoju
(rodzaj, położenie)
– dopełniacz, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (obok, naprzeciwko, nad, pod, przed, za, między, w, na, po)
– mianownik l. mn. rodzaju niemęskoosobowego rzeczowników i przymiotników
16. Jest zimno i wszystko mnie boli:
– wyrażanie opinii na temat pogody i pór roku
– rejestracja w przychodni
– wizyta u lekarza
– udzielanie rady
– nazwy zjawisk atmosferycznych i pór roku
– nazwy części ciała
– nazwy objawów choroby
– zróżnicowanie przymiotnik / przysłówek
– struktura boli / bolą mnie
17. Urodziłem się w Polsce:
- wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt)
– biografia – czas przeszły (aspekt dokonany)
– zestawienie czasów
18. Sport to zdrowie?:
– pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu
– pytanie o informację
Chciałbym się dowiedzieć .....,
Proszę mi powiedzieć .....
– nazwy dyscyplin sportowych,
zawodników i czasowniki związane ze sportem
– rzeczowniki odczasownikowe
– wyrażenie Coś zajmuje mi ....
19. Czy lubisz uczyć się języka polskiego?
– zadawanie pytań
– wyrażanie upodobania
– wyrażanie opinii
– nauka
– kursy, szkolenia
– pamięć
– dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik w funkcji dopełnienia bliższego (po czasownikach uczyć się, zajmować się, interesować się itp.)
20. Wszsytkiego najlepszego!:
– relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach
– składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych
– nazwy świąt i tradycji: Wielkanoc, Wigilia, Boże Narodzenie, Nowy Rok,
imieniny, urodziny
– składanie życzeń
– struktura życzyć + celownik + dopełniacz
21. To jest moja wizytówka:
– wygłaszanie krótkiego przemówienia
– porównywanie i argumentowanie
– prośba o pomoc
– rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowymi
– organizacja przedsiębiorstwa
– nazwy urządzeń biurowych
– słownictwo komputerowe
– słowa obce
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. zna podstawową terminologię filologiczną w języku polskim, zna słownictwo na poziomie A1 (K_W02, K_W05)
2. rozpoznaje części mowy i podstawowe typy ich odmiany oraz świadomie używa części mowy w odpowiedniej odmianie (K_W02)
3. rozumie zachowania pozajęzykowe towarzyszące zachowaniom językowym rodzimych użytkowników języka polskiego (K_W02)
Umiejętności
4. stosuje poprawnie zasady wymowy oraz reguły ortograficzne i gramatyczne (K_U01, K_U05)
5. formułuje zdania pojedyncze i proste zdania złożone oraz posługuje się nimi płynnie w wypowiedzi ustnej i pisemnej (K_U05)
6. stosuje poznane słownictwo do przekazania podstawowych i bardziej szczegółowych informacji o sobie i otoczeniu w prostej konwersacji (K_U04)
Kompetencje społeczne (postawy)
7. potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K03)
8. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, gry symulacyjne, praca w grupach, rozwiązywanie zadań.
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, krótkie wypowiedzi ustne i pisemne, testy pisemne sprawdzające wszystkie kształcone kompetencje.
Podstawowe kryteria:
1. Krótka wypowiedź ustna i pisemna – 40% (efekty 1-8)
2. Test leksykalno-gramatyczny – 50% (efekty 1-8)
3. Aktywność – 10% (efekty 1-8).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz,
HURRA!!! PO POLSKU 1 Podręcznik studenta, Nowa Edycja
Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz,
HURRA!!! PO POLSKU 1 Zeszyt ćwiczeń. Nowa Edycja
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: