Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 2 1.S3.JPJN1.2
Kontynuacja założeń programowych : opanowanie umiejętności rozumienia ze słuchu rozbudowanych sekwencji dotyczących życia codziennego, na podstawie rozpoznawania w nich wyrażeń i oraz identyfikacji rodzaju wiadomości (narracja, dialog itp.). Wprowadzanie leksyki tematycznej w odniesieniu do treści programowych. Rozumienie podstawowych tekstów użytkowych w języku polskim. Priorytetem jest warstwa informacyjna tekstu. Student powinien nauczyć się rozpoznawać w tekście znane słowa, wyrażenia i struktury, wyróżniać poszczególne części tekstu (tytuł, nagłówek, akapity,…) oraz określać typ wypowiedzi (narracja, dialog, e-mail,…).
Celem przedmiotu jest dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego oraz wypowiadania się w języku polskim w formie pisemnej o charakterze związanym z relacjami międzyludzkimi. Proponowane formy wypowiedzi na tym etapie to np. kartka pocztowa, list, fragment dziennika, zaproszenie.
Zakres tematów:
1. Urodziłem się w Polsce – wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt).
2. Sport to zdrowie? – pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu, pytanie o informację Chciałbym się dowiedzieć ....., Proszę mi powiedzieć .....
3. Czy lubisz uczyć się języka polskiego? – zadawanie pytań, wyrażanie upodobania, wyrażanie opinii.
4. Wszystkiego najlepszego! – relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach, składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych.
5. To jest moja wizytówka – wygłaszanie krótkiego przemówienia, porównywanie i argumentowanie, prośba o pomoc, rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowymi.
6. Osobowość - opis osoby, porównywanie, wyrażanie opinii. Powtórzenie: deklinacja przymiotników i rzeczowników.
7. To już historia - opisywanie sytuacji i przedstawianie faktów z przeszłości, wyrażanie relacji czasowych związanych z przeszłością.
8. Praca – wyrażanie opinii na temat pracy, dyskutowanie, formułowanie uogólnień: wszyscy, każdy, powtórzenie: wyrażanie relacji czasowych (godziny i pory dnia).
9. Edukacja i plany na przyszłość – wyrażanie nadziei, obawy, strachu i zmartwienia, dyskusja o szkole, edukacji, wykształceniu, planach na przyszłość, wyrażanie warunku, powtórzenie: wyrażanie relacji czasowych związanych z przyszłością.
10. Miasto – porównywanie, argumentowanie, opisywanie życia w mieście, powtórzenie: wyrażanie swo-ich preferencji, wyrażanie relacji przestrzennych w wybranych sytuacjach komunikacyjnych.
11. Wieś, przyroda i zwierzęta – porównywanie (cd.), argumentowanie (cd.), wyrażanie przekonania, opi-sywanie życia na wsi, jego dobrych i złych stron, opisywanie środowiska naturalnego, powtórzenie: wyrażanie swoich preferencji.
12. Relacje z ludźmi - wyrażanie życzenia, oczekiwania, powinności, opisywanie relacji rodzinnych, obo-wiązki rodzinne.
13. Przyjaźń – wyrażanie przypuszczenia i warunku, opisywanie związków uczuciowych z innymi ludźmi – przyjaźń, powtórzenie: wyrażanie życzenia, propozycji, prośby, sympatii, antypatii.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02).
Umiejętności: student potrafi
2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04);
3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05),
4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06)
5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim (k_U07).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
podejście komunikacyjne (praca z materiałami autentycznymi, ćwiczenia praktyczne, dialogi, dyskusje w parach i grupach, symulacje, scenki, gry i zabawy komunikacyjne, ćwiczenia przedkomunikacyjne, wykorzystywanie różnych mediów, trening rozwoju poszczególnych sprawności, ćwiczenia z luką informacyjną).
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (60%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.
Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.
Pasek J. (2022), 68 pomysłów na lekcje polskiego, Glossa, Kraków.
Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 1. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.
Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.
Machowska J. (2011), Gramatyka? Ależ tak!, Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2,
Universitas, Kraków.
Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących
(się) języka polskiego, Prolog, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: