Przedmiot językoznawczy 2: Etyka mowy 1.S3.LJPO-PJ.5.3
Proponowane zagadnienia:
1) Etyczny wymiar komunikatu – podstawowe zasady.
2) Etyczny wymiar komunikatu – racjonalna dyskusja.
3) Etyczny wymiar komunikatu – perswazja/manipulacja/nowomowa.
4) Mówić i implikować. Refleksja o implikaturach konwersacyjnych H.P. Grice'a. Maksyma kooperacji i jej kategorie.
5) Etyka mowy a grzeczność w komunikacji językowej.
6) Etyka mowy a perswazja /manipulacja
7) Kategorie prawdy i kłamstwa w komunikacji.
8) Agresja werbalna. Mowa nienawiści.
9) Etyka komunikacji w dyskursie publicznym.
10) Estetyka przekazu słownego a etyka mowy.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, student zna i rozumie:
1) podstawowe zasady etycznego wymiaru komunikacji (K_W01);
2) zasady racjonalnej dyskusji (K_W01);;
3) fakty językowe związane z etycznym aspektem wypowiedzi (m.in. perswazją, manipulacją, podmiotowym i instrumentalnym traktowaniem uczestnika dialogu) (K_W01);
4) stosowną terminologię (K_W02).
Umiejętności, student potrafi:
5) samodzielnie odnajdywać, analizować, oceniać i użytkować informacje z zakresu etyki języka w celu wyjaśniania określonych etycznych i nieetycznych zachowań językowych w świetle dotychczasowej wiedzy naukowej (K_U01);
6) ocenić własne umiejętności komunikacyjne oraz wskazać obszary, nad którymi powinien popracować (K_U02);
7) ocenić styl komunikowania partnera/partnerki, szefa, zespołu lub osoby publiczne (K_U02).
Kompetencje społeczne, student ma
8) świadomość i potrzebę etycznych zachowań językowych w komunikacji międzyludzkiej (K_K01);
9) traktowania z szacunkiem i bez uprzedzeń swoich rozmówców (K_K02).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty) aktywność na zajęciach (wszystkie efekty).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za zadania cząstkowe (30%); kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia analityczne, dyskusja, praca z lekturą, prezentacja multimedialna.
Literatura
J. Antas, 2008, O kłamstwie i kłamaniu, Kraków.
A. Cegieła, Etyka słowa w dyskursie publicznym https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/27456/23-34%20Anna%20Cegiela_Etyka%20s%C5%82owa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
A. Cegieła, 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.
Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014; z. 1 s. 7-17.
J. Grębowiec, 2013, Maksymy konwersacyjne implikatury, [w:] tegoż, Mówić i działać, Wrocław, s. 54-82.
M. Głowiński, 2009, Nowomowa i ciągi dalsze: Szkice dawne i nowe, Kraków, s. 34–43.
Jadwiga Puzynina, Anna Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, [w:] O zagrożeniu i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław, s. 35-45.
K. Jachymek, Wyznaczniki etyki komunikacyjnej w internecie. Klucz kodowy, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5137_17_2022_15kj/c/articles-2191884.pdf.pdf
M. Marcjanik 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
A. Markowski, 2008, Kultura języka polskiego, Warszawa [rozdziały: 12 i 13].
M. Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.
Jadwiga Puzynina (red.) 1993, Etyka międzyludzkiej komunikacji, Warszawa.
Marek Tokarz, 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk [rozdziały: 9 i 10].
http://www.etykaslowa.edu.pl/teksty-dotyczace-etyki-slowa/
http://oes.uw.edu.pl/category/obserwatorium-etyki-slowa/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: