Pierwsza pomoc 1.S3.LJPO.102
Umiejętność prowadzenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych z użyciem defibrylatora AED u osób dorosłych i dzieci w oparciu w wytyczne ERC 2021, w tym ocena stanu przytomności, bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, prawidłowa technika uciskania klatki piersiowej, rola świadka zdarzenia w podejmowaniu resuscytacji krążeniowo oddechowej, umiejętność zastosowania zasad pierwszej pomocy w obrażeniach (krwotoki, złamania, skręcenia, zwichnięcia) oraz wybranych stanach nagłych (astma oskrzelowa, cukrzyca, udar mózgu, zawał mięśnia sercowego, anafilaksja itp.).
Zakres tematów:
Spotkanie organizacyjne,
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych – algorytm BLS
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych z użyciem defibrylatora AED - algorytm BLS AED
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne dzieci – algorytm BLS dla dzieci
Poszkodowany urazowy – postępowanie przedszpitalne
Wybrane stany nagłe – postępowanie przedszpitalne
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Podstawowe Standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie (k_W01).
2. Zasady udzielania pierwszej pomocy i algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (Basic Life Support, BLS) (k_W01).
Umiejętności: student potrafi
3. Udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia; (k_U05);
4. Wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator zewnętrzny (Automated External Defibrillator, AED) i bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych, doraźnie tamować krwawienia i krwotoki; doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia (k_U10).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. działania w warunkach niepewności i stresu; (k_K03, k_K05).
6. pomocy i wsparcia (k_K03)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne Analiza przypadków, ćwiczenia w warunkach symulacyjnych, praca w grupie, wykład z prezentacją multimedialną, metoda projektu.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Projekt (efekty 1-4);
Zadania cząstkowe (efekty 1-6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (50%) i projektu końcowego(50%).
Literatura
Zawadzki A. /red./. Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL Warszawa /wznowienie/ 2012
Noniewicz M. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. PZWL Warszawa, 2011
Andres J. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa Podręcznik dla studentów 2011
Andres J.Wytyczne resuscytacji 2021, Wyd. ERC/PRC
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: