Logorytmika 1.S3.LJPO.103
Studenci poznają wiedzę z zakresu metod i form muzykoterapii i logorytmiki, znają recepty muzyczne, elementy rytmiki Dalcroze’a. Mają wiedzę muzyczną niezbędną do prowadzenia zajęć muzycznych i terapeutycznych. Wykonawstwo wokalne i instrumentalne repertuaru dziecięcego. Prawidłowe realizowanie płaszczyzny rytmicznej i slownej utworów muzycznych . Posiadają Umiejętność wprowadzania metod treningowych aktywnych i pasywnych.
Student ma pogłębioną świadomość poziomu wiedzy i umiejętności w dziedzinie terapii oraz terapii muzycznej i logopedycznej . Rozumie potrzebę nieustannego dokształcania się w tym zakresie. W sposób odpowiedzialny i twórczy przygotowuje się do swej pracy. Wykazuje się właściwym poziomem empatii i odpowiednim podejściem do powierzonych mu pacjentów i klientów.
Zakres tematów:
Program przedmiotu obejmuje:
1. ćwiczenia z podstawowych metod i form logorytmiki .
2. Studenci poznają recepty muzyczne,
3. Ćwiczenia z emisji głosu, śpiewanie piosenek, rymowanek, tworzenie prostych struktur wokalnych na bazie znanych tekstów.
4. Studenci grają proste struktury rytmiczne na instrumentach Orffa.
5. program uwzględnia również zapoznanie studentów z rytmiką dalcrozowską, elementami prostych tańców ludowych i towarzyskich.
6. Wprowadzanie ćwiczeń z metod treningowych i relaksacyjnych.(Trening Schulza, Jacobsona, Wintreberta, Kieryła)
Wiadomości teoretyczne i metodyczne wprowadzane w formie wykładów. Umiejętności praktyczne studenci zdobywają w trakcie ćwiczeń na zajęciach oraz w formie samokształcenia i samodzielnego przygotowania elementów zajęć
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu logorytmiki i muzykoterapii w połączeniu z wiedzą logopedyczną i terapeutyczną (k_W02).
2. treści i wiedzę muzyczną i muzykoterapeutyczną związane z przygotowaniem do wykonywania przyszłego zawodu logopedy (K_W09)
Umiejętności: student potrafi
3. doskonalić własny warsztat przyszłego logopedy oraz lektora języka polskiego jako obcego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (k_U06)
4. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;.(k_U10).
5. wykorzystywać wiedzę związaną z przygotowaniem do wykonywania przyszłego zawodu logopedy (k_U11)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych;(L_K02)
7. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy; (L_K06)
8. współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. (L_K07)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład prowadzącego, ćwiczenia praktyczne, praca samodzielna studenta
Metody i kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (Efekty 1-5)
W systemie oceniania ważną rolę odgrywa przygotowany przez studenta samodzielnie referat lub przeprowadzone kolokwium pisemne
Zadania cząstkowe (Efekty 1-8)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Obecności na zajęciach, indywidualne zaliczenie wokalne i instrumentalne opracowanego na zajęciach repertuaru,
Pełne zaliczenie zadanych do samodzielnego przygotowania elementów (scenariuszy, akompaniamentów, choreografii itp.
Literatura
1. Galińska Ewa „Z zagadnień muzykoterapii” WSiP Warszawa 1991
2. Galińska Ewa „ Muzykoterapia jako jedna z form terapii przez sztukę” Z.N nr 48 Akademia Muzyczna Wrocław
3. Jasiński Jan „Muzykoterapia Profilaktyczna” Warszawa 1992
4. Lewandowska Kinga „ Muzykoterapia dziecięca” Gdańsk 1996
5. Lewandowska Kinga „ Muzykoterapia na letnim kursie w Instytucie C. Orffa w Salzburgu Z.N. nr. 45 Akademia Muzyczna Wrocław 1988 r.
7. Romanowski W „Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo- koncentrujących” PZWL Warszawa 1975
8. Wierszyłowski Jan „Psychologia muzyki” PWN Warszawa 1981
9. Krzyżowska Teresa "zabawy z piosenką" Katowice, 2000 r.,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: