Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1 1.S3.LJPO.108
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
Podstawy nauczania jpjo
1. Co to znaczy znać język obcy – podsystemy języka, sprawności językowe oraz poziomy biegłości językowej;
2. Język polski jako obcy – wstęp (nauczanie jpjo w kraju i za granicą, cele uczenia się jpjo, certyfikacja języka polskiego jako obcego);
3. Charakterystyka wybranych metod nauczania języków obcych i ich związek z metodyką jpjo;
4. Planowanie kursu jpjo (programy nauczania jpjo i ich rodzaje, przygotowanie rozkładu materiału na dany poziom kursu, kultura w nauczaniu jpjo);
5. Podręczniki do nauczania jpjo (podział podręczników, podręczniki ogólne i profilowane);
6. Środki i materiały glottodydaktyczne do wykorzystania na zajęciach jpjo;
7. Przygotowanie lekcji jpjo (struktura lekcji, budowa konspektu, formy i techniki pracy w grupie, język ojczysty a język obcy w trakcie lekcji).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
k_W01/ P6S_WG: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze (w tym glottodydaktyczne), wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) z obszaru nauk humanistycznych;
k_W02/ P6S_WG: teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki);
k_W05/ P6S_WK: fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych.
Umiejętności:
k_U01/ P6S_UW: wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (w tym logopedyczną i glottodydaktyczną) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT);
k_U04/ P6S_UK: komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym glottodydaktycznej);
k_U06/ P6S_UK: doskonalić własny warsztat lektora języka polskiego jako obcego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów;
k_U09/ P6S_UO: planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Kompetencje społeczne:
k_K01/ P6S_KK: krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach
przygotowanie 1,5-godzinnego konspektu zajęć z jpjo
przygotowanie planu dwumiesięcznego kursu językowego
test końcowy
Literatura
1. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
2. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
3. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego, Kraków 2010.
4. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
5. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. W. Miodunka, Kraków 2011.
6. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
7. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: