Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 2 1.S3.LJPO.109
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
I. Nauczanie elementów systemu językowego
1. Nauczanie gramatyki (przykładowe gramatyki języka polskiego dla cudzoziemców, stopniowanie materiału gramatycznego w podręcznikach do jpjo, techniki nauczania gramatyki i ich zastosowanie na poszczególnych poziomach);
2. Nauczanie słownictwa i frazeologii (leksyka podstawowa, kryteria doboru słownictwa do poszczególnych etapów nauczania, słowniki dla cudzoziemców, zbiory ćwiczeń słownikowych i frazeologicznych, techniki nauczania słownictwa i ich zastosowanie na poszczególnych poziomach, praktyczne wykorzystanie materiałów dydaktycznych);
3. Nauczanie pisowni (ortografia i interpunkcja, materiały i podręczniki, techniki nauczania pisowni);
4. Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu elementów systemu językowego.
II. Nauczanie i rozwijanie sprawności na lektoracie jpjo 5. Nauczanie sprawności receptywnych: rozumienie ze słuchu (praca z tekstem słuchanym na zajęciach jpjo – podstawowe techniki nauczania słuchania i ich odzwierciedlenie w wybranych podręcznikach, typy tekstów i rodzaje nagrań) oraz czytanie ze zrozumieniem (praca z tekstem czytanym na zajęciach jpjo – podstawowe techniki nauczania czytania i ich odzwierciedlenie w wybranych podręcznikach, typy i gatunki tekstów);
6. Nauczanie sprawności produktywnych: mówienie (podstawowe techniki nauczania mówienia i ich odzwierciedlenie w wybranych podręcznikach, typy i gatunki tekstów, ćwiczenia i materiały służące rozwijaniu sprawności mówienia) oraz pisanie (nauczanie pisania jako sprawności samodzielnej i wspierającej, etapy pracy nad przygotowaniem tekstu pisanego na zajęciach jpjo, typy i gatunki tekstów na poszczególnych poziomach zaawansowania, materiały dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu pisania i redakcji tekstów);
7. Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu sprawności.
Zakres tematów:
Podstawy glottodydaktyki, język polski jako obcy.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze (w tym glottodydaktyczne), wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) z obszaru nauk humanistycznych (k_W01)
2. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) (k_W02)
3. fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W05)
Umiejętności:
Absolwent potrafi:
4. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (w tym logopedyczną i glottodydaktyczną) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT);( k_U01)
5. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) (k_U04)
6. doskonalić własny warsztat lektora języka polskiego jako obcego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (k_U06)
7. planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (k_U09)
Kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
8. krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy (k_K01).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) obecność i aktywność na zajęciach (efekty 1-8) przygotowanie serii różnorodnych ćwiczeń z poszczególnych podsystemów języka oraz sprawności,(efekty 1-7) test końcowy.(efekty 1-7)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie frekwencji, ocen cząstkowych i testu końcowego.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
2. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
3. Gębal P., Miodunka W., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
4. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego, Kraków 2010.
5. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
6. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. W. Miodunka, Kraków 2011.
7. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
8. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2006.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
11. Pasek J., 68 pomysłów na lekcje polskiego, Kraków 2022.
12. Wybrane artykuły z czasopisma „Języki obce w szkole”.
13. 40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: