Podstawy ortodoncji 1.S3.LJPO.25
Opis przebiegu wzrostu i rozwoju układu stomatognatycznego, przyczyny powstawania wad zgryzu i ich współzależność z wadami wymowy. Zapobieganie i wczesna interwencja ortodontyczna. Metody leczenia ortodontycznego. Aparaty ortodontyczne. Współpraca ortodontów i logopedów. Zasady współpracy interdyscyplinarnej.
Zakres tematów:
Kim jest ortodonta i czym zajmuje się ortodoncja.
Teorie wzrostu i rozwoju – Matryca czynnościowa Mossa
Normy zgryzowe i funkcjonalne w różnych okresach rozwoju
Przyczyny powstawania wad zgryzu. Parafunkcje, dysfunkcje, próchnica zębów mlecznych i stałych, choroby ogólnoustrojowe i urazy.
Język – jego rozwój, kształt, wielkość i funkcja oraz wpływ na powstawanie wad zgryzu.
Przebieg diagnostyki ortodontycznej i planowania leczenia
Przykłady wad rozwojowych.
Profilaktyka i wczesne leczenie.
Właściwe leczenie ortodontyczne, ortodoncja dorosłych, przedprotetyczna, zabiegi ortognatyczne.
Rodzaje aparatów ortodontycznych. Wpływ aparatów ortodontycznych na funkcje języka.
Konieczność interdyscyplinarnego leczenia wad w obszarze twarzoczaszki. Współpraca specjalistów różnych dziedzin
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1 podstawowe fakty, obiekty i zjawiska medyczne dotyczące narządów mowy (K_W01)
2 terminologię ogólną z zakresu ortodoncji (K_W02)
3 budowę i funkcję narządów mowy (K_W04)
Umiejętności: student potrafi
4 komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii z zakresu ortodoncji (K_U04)
5 doskonalić własny warsztat przyszłego logopedy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K_U06).
6 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole w celach wymiany doświadczeń oraz osiągnięcia sukcesów w nauce i pracy (K_U09)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7 krytycznej oceny posiadanej wiedzy (K_K01)
8 współpracy z nauczycielami oraz specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu (K_K03)
9 odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej logopedy (K_K04)
Kierunkowe efekty uczenia się.
Absolwent zna i rozumie
10 medyczne podstawy logopedii w tym ortodoncji (L_W01)
Absolwent potrafi
11 analizować i stosować podstawy ortodoncji (L_U01)
12 analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych, planować i realizować planowanie rehabilitacyjne w zaburzeniach połykania planować i realizować wczesną interwencję logopedyczną i określać zaburzenia wymowy (L_U04)
Student jest gotów do:
13 współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. L_K06
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Prezentacja
Omawianie przypadków klinicznych
Ocena własnego układu stomatognatycznego w tym narządów mowy
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1-6, 10-12);
Zadania cząstkowe (efekty 1-13).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
A Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Jarka J, Angerman A O powstawaniu wad zgryzu WUO Opole 2022
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom 2017.
2. Ostapiuk B. Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii. Szczecin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: