Podstawy genetyki dla logopedów 1.S3.LJPO.26
Przekazanie wiedzy czym zajmuje się genetyka i genetyka medyczna, co to jest dziedziczność i zmienność, przedstawienie ramowego rysu historycznego najważniejszych odkryć w dziedzinie genetyki, przypomnienie wiadomości o budowie i funkcji komórek i roli białek. Kwasy nukleinowe - budowa, funkcja, DNA jako nośnik informacji genetycznej, replikacja DNA, synteza białek, rola i rodzaje RNA, pojęcia kodonu, genu, genomu i kodu genetycznego, definicja ekspresji genu, chromosomy - budowa, podział, zapis prawidłowego kariotypu. Podstawowe wiadomości o zasadach dziedziczenia, prawa Mendla, rodzaje dziedziczenia zgodne z prawami Mendla. Dziedziczenie niemendlowskie - mitochondrialne, wieloczynnikowe, mutacje dynamiczne, rodzicielskie piętnowanie genomowe. Definicja mutacji, rodzaje, skutki mutacji, częstość. Cytogenetyka - czym się zajmuje, rodzaje aberracji chromosomowych, skutki kliniczne, wskazania do analizy kariotypu, wskazania do prenatalnej analizy kariotypu. Zespół trisomii 21, 18 i 13 - przyczyny, obraz kliniczny, opieka nad pacjentem. Opis i przybliżenie postępowania z pacjentem z wybranymi zespołami genetycznymi związanymi z nieprawidłowym rozwojem mowy, wadami twarzoczaszki lub niedosłuchem. Wybrane zagadnienia z diagnostyki prenatalnej. - wskazania, rodzaje badań.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Posiada podstawową wiedzę w zakresie schorzeń uwarunkowanych genetycznie ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń z zaburzeniami mowy. Zna specyfikę opieki logopedycznej w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie. Zna podstawy poradnictwa genetycznego. Zna potrzeby osób z niepełnosprawnością, jest przygotowany do pracy z nimi.(k_W04).
Umiejętności: student potrafi
2. Wykorzystywać posiadaną wiedzę z podstaw genetyki medycznej a w szczególności informacje na temat zaburzeń mowy w wybranych zespołach genetycznych, co powinno przełożyć się na wybór właściwej terapii w przyszłej praktyce zawodowej (k_U01);
3. Formułować problemy badawcze ze zrozumieniem w oparciu o posiadaną wiedzę na temat podstaw funkcjonalnych zaburzeń mowy u pacjentów z izolowanymi wadami wrodzonymi twarzoczaszki oraz w zespołach uwarunkowanych genetycznie. (k_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu mając podstawy wiedzy o zaburzeniach czynności mowy u pacjentów z wadami wrodzonymi twarzoczaszki, wrodzonym niedosłuchem, zespołami genetycznymi i/lub niepełnosprawnością intelektualną. (k_K03).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykłady
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
Zaliczenie ustne (prawidłowa odpowiedź na dwa pytania)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny odpowiedzi studenta (100%). (efekty 1-4)
Literatura
Materiał przedstawiony podczas wykładów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: