Elementy psychopatologii i psychiatrii dziecięcej 1.S3.LJPO.27
Zakres tematów:
Treści programowe:
1. Psychopatologia i psychiatria jako dziedziny naukowe i kliniczne.
2. Psychopatologia i psychiatria w ujęciu klasyfikacji diagnostycznych DC:0-3, ICD-10 i ICD-11 oraz DSM5.
3. Zaburzenia nastroju i emocji u dzieci.
4. Zaburzenia lękowe u dzieci i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne.
5. Całościowe zaburzenia rozwojowe i zaburzenia funkcjonowania społecznego.
6. Upośledzenie umysłowe.
7. Zaburzenia odżywiania.
8. Zaburzenia hiperkinetyczne i sensoryczne
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu terminologię stosowaną w obszarze psychiatrii i psychopato-logii dzieci (L_W04)
2. zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności diagnostycznej i leczniczej z obszaru psychopatologii i psychiatrii dziecka (L_W04)
Umiejętności: student potrafi
3. formułować i analizować problemy badawcze i diagnostyczne oraz dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychopatologii i psychiatrii dziecięcej (L_U04)
Kompetencje społeczne: student wykazuje
4. gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz samodzielnego jej pogłębiania, w zakresie psychopatologii i psychiatrii dziecięcej (L_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład prezentacje multimedialne analiza tekstów naukowych i innych
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prezentacja (efekty 1-4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie prezentacji
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
• Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Janas-Kozik, M., Wolańczyk T. (2021). Psychiatria dzieci i młodzieży, tom 1 i 2. Warszawa: PZWL.
• Kmita, G. (red.) (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament.
• Morrison J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków, WUJ.
• Namysłowska, I. (red.) (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.
• Sęk, H. (red.) (2010). Psychologia kliniczna, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
• Lieberman, A., Wieder, S., Fenichel, E. (2013). DC:0-3. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament.
• WHO, Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (2008).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: