Podstawy neurologii 1.S3.LJPO.28
Podstawy diagnostyki neurologicznej. Główne zasady badania neurologicznego. Podstawowe zespoły neurologiczne. Analiza konkretnych typów zaburzeń mowy pod kątem lokalizacji i uszkodzenia specyficznych okolic mózgu. Dokładna prezentacja stanu wiedzy na temat afazji, jej typów, przyczyn i leczenia. Umiejscowienie mowy wśród wyższych czynności nerwowych oraz charakterystyka zaburzeń wyższych czynności nerwowych. Przegląd podstawowych informacji na temat grup chorób neurologicznych i ich związku z ew. zaburzeniami mowy o różnej etiopatogenezie:
choroby naczyniowe (ze szczególnym uwzględnieniem udaru mózgu i krwotoku z pękniętego tętniaka tętnic mózgowych), infekcje, choroby demielinizacyjne, choroby układu pozapiramidowego, choroby zwyrodnieniowe mózgowia, guzy mózgowia, urazy układu nerwowego i padaczka.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. Niezbędne informacje na temat najczęstszych chorób układu nerwowego, głównie mózgowia wraz z fachowym nazewnictwem, epidemiologią i najczęstszym, typowym obrazem klinicznym (L_W01, K_W04).
2. Najważniejsze choroby neurologiczne stanowiące bezpośrednią, bądź pośrednią przyczynę zaburzeń mowy i mechanizm tych zaburzeń (K_W04).
Umiejętności: student potrafi:
3. Wykorzystywać posiadaną wiedzę na temat poszczególnych schorzeń neurologicznych, a w szczególności informacje na temat obserwowanych w nich zaburzeń mowy, w celu dalszego zrozumienia i studiowania istoty, i przyczyn zaburzeń mowy w ogólnym i w szczegółowym aspekcie, co powinno przełożyć się na wybór właściwej terapii w przyszłej praktyce zawodowej (K_U01).
4. Formułować problemy badawcze ze zrozumieniem w oparciu o posiadaną wiedzę na temat podstaw neurologii (K_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
5. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu podstaw neurologii (ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii mowy) oraz wykorzystania jej do pogłębiania wiedzy logopedycznej na dalszym etapie kształcenia (K_K01, L_K02).
6. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu mając podstawy wiedzy o neurologicznych podstawach zaburzeń czynności mowy (K_K03, L_K04).
7. Odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej logopedy i lektora języka polskiego jako obcego, w tym: korzystania z naukowych źródeł wiedzy jako narzędzia w codziennej praktyce i w samokształceniu (K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład/ ćwiczenia praktyczne / metoda projektu
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się 1-7):
Zaliczenie ustne
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny odpowiedzi studenta (100%).
Literatura
Materiał przedstawiony podczas wykładów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: