Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej 1.S3.LJPO.38
Zakres tematów:
1. Rys historyczny badań nad trudnościami w czytaniu i pisaniu.
2. Terminologia dysleksji rozwojowej i jej miejsce w międzynarodowych klasyfikacjach zaburzeń rozwojowych – ICD 10 i DSM IV.
3. Częstość dysleksji.
4. Etiologia dysleksji – przegląd koncepcji, polietiologia.
5. Typologia dysleksji – wybrane klasyfikacje.
6. Dynamika dysleksji.
7. Skutki pedagogiczne i psychologiczne braku pomocy dla dziecka z dysleksją rozwojową.
8. Schemat diagnostyczny postępowania w przypadku ucznia z dysleksją rozwojową.
9. Polisensoryczność w terapii dziecka ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
10. Prawa ucznia z dysleksją.
11. Zaburzenia rozwoju towarzyszące dysleksji rozwojowej: zaburzenia uwagi, ADHD, dyskalkulia.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. terminologię logopedyczną, rozumie jej pochodzenie oraz jakie ma zastosowanie i odpowiedniki w obszarze dyscyplin pokrewnych; (K_W02)
2. wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dysleksji rozwojowej (specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu);(L_W03)
3. rangę problemu społecznego, jakim są zaburzenia komunikacji językowej (w tym specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu) i potrafi wskazać ich konsekwencje: w wymiarze ogólnym i jednostkowym oraz dostrzega znaczenie opieki logopedycznej (profilaktyki, wczesnej diagnozy i wczesnej interwencji) dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka i jego kariery szkolnej; (K_W05)
Umiejętności: student potrafi
4. w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną analizować i interpretować objawy zaburzeń dysleksji rozwojowej, dokonywać wstępnej diagnozy i opracować program terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta; (L_U04)
5. ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania opieki logopedycznej; rozumie celowość i sens udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z dysleksją rozwojową,(L_U06)
6. odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy, projektuje i podejmuje działania w obszarze logopedii na rzecz różnych środowisk i jednostek z zaburzeniami mowy, w tym ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; (L_U07)
Kompetencje społeczne: student jest gotowy
7. do podejmowania wyzwań zawodowych związanych z pracą z uczniami z trudnościami w uczeniu się, wykazuje aktywność, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim jest skuteczność prowadzonej terapii logopedycznej. (L_K01, L_K05)
Kryteria oceniania
wykład
filmy edukacyjne
prezentacje
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwium zaliczeniowe (efekty 1-7) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie kolokwium zaliczeniowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: