Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej 1.S3.LJPO.39
1. Ryzyko dysleksji. Objawy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w klasach I-III szkoły podstawowej– wczesne rozpoznanie, wczesna interwencja. Skala Ryzyka Dysleksji Marty Bogdanowicz narzędziem wczesnej diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu.
2. Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – charakterystyka objawów w różnych okresach życia (uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, uczniowie szkół ponadpodstawowych, osoby dorosłe).
3. Błędy w czytaniu uczniów dyslektycznych.
4. Błędy w pisaniu uczniów dyslektycznych.
5. Cechy pisma dysgraficznego.
6. Specyfika trudności uczniów z dysleksją na lekcjach języka polskiego.
7. Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – przegląd niektórych narzędzi diagnozy pedagogicznej.
8. Zasady terapii szczególne istotne w pracy z uczniami dyslektycznymi.
9. Terapia ucznia z dysleksją rozwojową – metody tradycyjne i niekonwencjonalne. Polecane pomoce dydaktyczne.
10. Tok metodycznego postępowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
11. Organizacja pracy w klasie, w której są uczniowie z dysleksją.
12. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej – analiza i wykorzystanie.
13. Projektowanie ćwiczeń, scenariuszy zajęć i pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją rozwojową.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. terminologię logopedyczną, rozumie jej pochodzenie oraz jakie ma zastosowanie i odpowiedniki w obszarze dyscyplin pokrewnych; (K_W02)
2. wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dysleksji rozwojowej (specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu);(L_W03)
3. rangę problemu społecznego, jakim są zaburzenia komunikacji językowej (w tym specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu) i potrafi wskazać ich konsekwencje: w wymiarze ogólnym i jednostkowym oraz dostrzega znaczenie opieki logopedycznej (profilaktyki, wczesnej diagnozy i wczesnej interwencji) dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka i jego kariery szkolnej; (K_W05)
Umiejętności: student potrafi
4. w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną analizować i interpretować objawy zaburzeń dysleksji rozwojowej, dokonywać wstępnej diagnozy i opracować program terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta; (L_U04)
5. ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania opieki logopedycznej; rozumie celowość i sens udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z dysleksją rozwojową,(L_U06)
6. odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy, projektuje i podejmuje działania w obszarze logopedii na rzecz różnych środowisk i jednostek z zaburzeniami mowy, w tym ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; (L_U07)
Kompetencje społeczne: student jest gotowy
7. do podejmowania wyzwań zawodowych związanych z pracą z uczniami z trudnościami w uczeniu się, wykazuje aktywność, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim jest skuteczność prowadzonej terapii logopedycznej. (L_K01, L_K05)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) kolokwium (efekty 1-6); zadania cząstkowe (efekty 1-7) aktywność
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny uczestnictwo w zajęciach przygotowanie do zajęć wykonanie prawidłowe zadań związanych z tematem konwersatorium; kolokwium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: