Surdologopedia 1.S3.LJPO.41
Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem • Przybliżenie pojęcia specyficznych zaburzeń w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków oraz specyficznych trudności szkolnych dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. • Przygotowanie do wczesnego podjęcia interwencji specjalistycznych. • Nabycie kompetencji w zakresie dokonywania wstępnej oceny logopedycznej możliwości komunikacyjnych dzieci z uszkodzonym słuchem. • Poznanie metod i form pracy z dzieckiem z uszkodzonym w różnym wieku
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. Elementarną terminologię dotyczącą terapii i wielostronnej stymulacji dziecka z uszkodzonym słuchem. Zna etapy rozwoju funkcji słuchowych. Zna strukturę akustyczna głosek polskich K_W01
2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą podziału ilościowego, jakościowego ubytków słuchu oraz konsekwencji uszkodzeń słuchu dla rozwoju mowy dziecka. K_W04
3. Posiada wiadomości na temat sposobów komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem. K_W02
4. Zna metody i formy pracy z dzieckiem z uszkodzonym. K_W02
Umiejętności: student potrafi:
5. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią związaną z terapią i wielostronną stymulacją dziecka z wadą słuchu. Wykorzystać wiedzę językoznawczą , medyczną, logopedyczną i surdologopedyczną, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez : właściwy dobór źródeł,, dokonanie oceny i krytycznej analizy i syntezy informacji , dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi. - Potrafi dokonać krytycznej analizy gotowych materiałów i narzędzi terapeutycznych pod katem przydatności do pracy z dzieckiem z wadą słuchu
K_U01
6. Używa adekwatnego języka specjalistycznego w opisie działań diagnostycznych i terapeutycznych. Potrafi dokonać analizy diagnozy konkretnego przypadku dziecka z uszkodzonym słuchem. Wskazać źródło problemu. Potrafi zaobserwować symptomy trudności. Potrafi stworzyć model pomocy terapeutycznej skierowany na dziecko z wadą słuchu. Umie zaplanować i wybrać odpowiednie metody i formy terapii Potrafi zastosować zabawy i ćwiczenia stymulujące słuch i rozwój mowy. K_U02
7. Umie skonstruować scenariusze spotkań terapeutycznych w oparciu o własne pomysły oraz rozwiązania dostępne w literaturze przedmiotu. Potrafi wykorzystać narzędzia terapeutyczne i dostosować je do poziomu możliwości dziecka K_U06
Kompetencje społeczne:
8. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.K_K01
9. Ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania rozwoju i udzielania pomocy dzieciom z uszkodzonym słuchem.K_K03
10. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych związanych z pracą z dziećmi z wadą słuchu, Wykazuje aktywność w projektowaniu terapii logopedycznej. K_K04
11. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Próbuje oceniać własne predyspozycje do wykonywania zawodu terapeuty. K_K06
Efekty uczenia się związane z wykonywaniem zawodu logopedy
Kierunkowe efekty uczenia się
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
12. Medyczne podstawy surdologopedii: biologiczne postawy rozwoju mowy i myślenia osób z uszkodzonym słuchem. Ma elementarną wiedzę dotyczącą uszkodzeń słuchu i ich konsekwencji dla rozwoju mowy -L_W01
13. Posiada wiadomości na temat sposobów komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem. Zna podstawy j. migowego, fonogestów, odczytywania mowy z ust L_W03
14. Zasady diagnostyki surdologopedycznej, postępowania rehabilitacyjnego, metodykę i zasady konstruowania programów terapeutycznych, metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej L_W04
Umiejętności: absolwent potrafi:
15. Analizować medyczne podstawy surdologopedii i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia dzieci z uszkodzonym słuchem. Wyjaśnić anatomię układu słuchowego, analizować i stosować podstawy audiologii i audiometrii, surdologopedii, analizować zaburzenia rozwoju mowy u osób z uszkodzonym słuchem L_U01
16. Analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; wykorzystywać podstawy audiologii i audiometrii; analizować i oceniać rozwój mowy i kształtowanie mowy dziecka z uszkodzonym słuchem; analizować i stosować metody werbalne i pozawerbalne w terapii oraz podstawy języka migowego i fonegestów. L_U03
17. Planować i realizować postępowanie rehabilitacyjne w zaburzeniach mowy powstałych na skutek uszkodzenia słuchu; planować i realizować diagnozę i terapię logopedyczną z pacjentem z uszkodzonym słuchem L_U04
18. Wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji zajęć terapeutycznych L_U07
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
19. Autorefleksji nad rozwojem zawodowym L_K01
20. Wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń surdopedagogicznych L_K02
21. Okazywania empatii dzieciom i uczniom z uszkodzonym słuchem potrzebującym wsparcia i pomocy L_K03
22. Samodzielnego pogłębia niania wiedzy surdologopedycznej L_K05
23. Współpracy z nauczycielami , specjalistami w celu doskonalenia warsztatu pracy L_K06
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład , dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1-7, 12-18);
Zadania cząstkowe (efekty 1-23).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć :
1. G. Gunia Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy- Wybrane problemy teorii i
praktyki surdologopedycznej. Kraków 2006
2. B. Szczepankowski Niesłyszący-Głusi –Głuchoniemi Warszawa 1999
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. G. Jastrzębowska, M. Kukuła Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych Logopedia Pytania i odpowiedzi-Podręcznik akademicki , tom 2 , red. UO -T. Gałkowski, G. Jastrzębowska Opole 2003
2. .Z. M. Kurkowski Przegląd metod kształcenia mowy dzieci z uszkodzonym słuchem pod. red. St. Grabiasa Głuchota, a język. Lublin 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: