Oligofrenologopedia 1.S3.LJPO.43
W trakcie zajeć studenci poznają zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym diagnozy różnicowej między oligofazją a ORM. Zdobędą wiedzę dotyczącą funkcjonowania osób z oligofazją, różnycy w rozwoju mowy u osób z NI w stosunku do osób w normie intelektyalnej oraz umiejętności konieczne do konstruowania planu oddziaływań terapeutycznych i prowadzenia terapii logopedycznej ukierunkowanej na niwelowanie deficytów związanych z oligofazją.
Zakres tematów:
1. Pojęcie oligofrenologopedii – rys historyczny.
2. Oligofazja – pojęcie, przyczyny.
3. Rozwój mowy w zarysie.
4. Charakterystyka funkcjonowania osoby z oligofazją.
5. Różnice w rozwoju osób z NI od osób w normie intelektualnej.
6. Charakterystyka zaburzeń mowy osoby z oligofazją.
7. Diagnoza różnicowa – alalia prolongata czy oligofazja?
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Pojęcie i istotę niepełnosprawności intelektualnej (K_W02);
2. Zna różne stanowiska dotyczące przyczyn niepełnosprawności intelektualne (K_W02);
3. Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawości intelektualnej i występujące u nich zaburzenia mowy (K_W09);
4. Zapoznał się z problemem diagnozy różnicowej oligofazji i ORM (L_W04).
Umiejętności: student potrafi
5. Przeprowadzić diagnozę osoby z niepełnosprawnością intelektualną (L_U05).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. Przestrzegania zasad etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z niepełnosprawnością intelektualną (K_K02);
7. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (L_K06).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Metoda słowna, metoda oglądowa, praca indywidualna.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa – test z wiedzy (efekty 1, 2, 3, 4); Zadania cząstkowe – aktywność na zajęciach (efekty 5, 6, 7).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
Kaczorowska-Bray K. (2021). Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej. [w:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy. Tom 2. Gdańsk: Harmonia.
Milczanowska K. (2014). Alalia prolongata czy oligofazja? Problemy diagnozy logopedycznej. [w:] Logopedia Silesiana 3. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Palacz J. (2012). Mowa jako determinanta rozwoju dzieci niepełnosprawnych umysłowo. [w:] Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: