Terapia logopedyczna dziecka z palatolalią 1.S3.LJPO.46
Omówienie zagadnień związanych z powstawaniem zaburzeń, ich diagnozą, epikryzą, rodzajami funkcjonujących technik terapii oraz zasad ich stosowania.
Zakres tematów:
1. Omówienie zagadnień anatomicznych w kontekście dysfunkcji w obrębie jamy ustnej
2. Rozszczep wargi i podniebienia – klasyfikacje
3. Rozszczep wargi i podniebienia – cechy prototypowe
4. Charakterystyka mowy rozszczepowej
5. Palatolalia, mowa nosowa, rynolalia, rynizm –omówienie zagadnień
6. Dyslalia rozszczepowi – charakterystyka zaburzenia rozwoju mowy
7. Rozszczep wargi i podniebienia – diagnoza wielospecjalistyczna
8. Rozszczep wargi i podniebienia – diagnoza logopedyczna
9. Ramowy program terapii pacjenta z rozszczepem wargi i podniebienia
10. Współpraca logopedy ze środowiskiem medycznym i opiekunami w ramach diagnozy i terapii pacjenta z rozszczepem
11. Praktyka i schematy postępowania logopedycznego w ramach terapii pacjenta z rozszczepem
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
- zna terminologię z zakresu terapii logopedycznej pacjenta z rozszczepem
- zna metody, narzędzia, środki służące do badania i diagnozowania oraz terapii pacjenta z rozszczepem
- posiada wiedzę z zakresu terapii logopedycznej oraz metod szczegółowych dotyczących poszczególnych zaburzeń w obrębie rozszczepów
- zna zastosowanie różnych technik w terapii logopedycznej pacjenta z rozszczepem
K_W01
Umiejętności: student potrafi:
- potrafi kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej umiejętnie dobierając metody terapii logopedycznej do zaburzenia
- posiada umiejętność prezentowania własnych sugestii, potrafi ocenić różne metody, techniki terapeutyczne oraz argumentować zasadność ich zastosowania
- potrafi dokonać analizy i oceny działań w przebiegu terapeutycznym, weryfikować je w zależności od osiąganych efektów terapii
K_U03; K_U06;
Kompetencje społeczne:
- ma przekonanie o potrzebie opieki logopedycznej, rozumie celowość udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej,
- ma przekonanie o wartości wiedzy z zakresu metodyki terapii logopedycznej pacjentów z rozszczepami i umiejętnie ją wykorzystuje w diagnozie i terapii
K_K04; K_K03
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie.
Metody nauczania praktycznego: pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja. Metody aktywizujące: integracyjna, definiowania pojęć, twórczego rozwiązywania problemów, diagnostyczna, dyskusyjna, gry dydaktyczne, burza mózgów.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa
Zliczenie pisemne z oceną (kolokwium zaliczeniowe)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Praca zaliczeniowa (40%) i kolokwium zaliczeniowe (60%).
Literatura
Logopedia. Pytania i odpowiedzi [red]: T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej. Uniwersytet Opolski, Opole 2001 r.
D. Pluta-Wojciechowska: Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania-teoria-praktyka, Bielsko-Biała 2006.
D. Pluta-Wojciechowska: Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków 2011.
D. Pluta-Wojciechowska: Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób z rozszczepem wargi i podniebienia, „Logopedia” 2008, t. 37, s. 175–206.
E. Stecko: Znaczenie oceny i wczesnej stymulacji logopedycznej dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, [w:] II konferencja robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia, red. Z. Dudkiewicz, Warszawa 1996, s. 38–44.
Foniatria kliniczna, red. A. Pruszewicz, Warszawa 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: