Podstawy surdopedagogiki i oligofrenopedagogiki 1.S3.LJPO.50
• Niepełnosprawność intelektualna – charakterystyka funkcjonowania w zależności od rodzaju zaburzenia.
• Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – charakterystyka grupy i rola logopedy w pracy terapeutycznej.
• Model pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie.
• Wada słuchu – charakterystyka niepełnosprawności (rozumienie wady słuchu w aspekcie medycznym, pedagogicznym, funkcjonalności). Implant ślimakowy – proces rehabilitacji.
• Rozwój funkcji słuchowych, diagnoza funkcjonowania dziecka z wadą słuchu, analiza funkcjonowania dziecka z wadą słuchu w oparciu o materiał filmowy.
• Proces terapii ogólnorozwojowej w pracy z dzieckiem z wadą słuchu.
• Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dziecka z wadą słuchu. Zasady terapii logopedycznej dziecka z wadą słuchu.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2024/25-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
• zna rodzaje niepełnosprawności intelektualnej i rodzaje wad słuchu
• zna metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną
• zna metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu
• zna metody i techniki wspomagania rozwoju funkcji psychomotorycznych dziecka niepełnosprawnego intelektualnie i dziecka z wadą słuchu
• potrafi określić trudności dziecka uwzględniając konsekwencje wady słuchu lub niepełnosprawności intelektualnej
Kryteria oceniania
Obecność 20%
Rozmowa indywidualna z możliwością korzystania z notatek 80%
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998
2. Kościelska M. Oblicza upośledzenia Warszawa 1998
3. Kwiatkowska M. Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa 1997
4. Bieńkowska K. Słucham, mówię, jestem. Materiały dla rodziców i terapeutów dzieci
z wadą słuchu Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Warszawa 2007
5. Góralówna M., Hołyńska B. "Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu" Warszawa PZWL 1984 Olczykowska D. (red.) "Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej” NZOZ LOGO-MED s.c. Opole 2002
6. Lowe A. "Wychowanie słuchowe" PWN Warszawa 1995.
7. Szczepankowski B. Niesłyszący-Głusi-Głuchoniemi. Wyrównywanie szans. WSiP, Warszawa 1999
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, pod red. Jana Pileckiego. Kraków 1999
2. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia
3. Piszczek M. Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CMPP-P Warszawa 2006
4. Kielin J. (red.) Rozwój daje radość, Gdańsk 2002
5. Fröhlich A. Stymulacja bazalna od podstaw. Poznań 2013
6. Smrokowska A. – Reichmann, Snoezelen – Sala Doświadczania Świata – kompendium opiekuna i terapeuty, Wrocław 2013
7. Buryn U. Hulboj T. Kowalska M. Podziemska T. Mój uczeń nie słyszy. Poradnik
dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, MEN, Warszawa 2001
8. Buryn U. Hulboj T.,Kowalska M.,Podziemska T.,Rychlicka B." Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat" Warszawa MENiS 2005
9. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej WSiP, Warszawa 1986
10. Kosmalowa J. Pomoc rodzinie dziecka z wadą słuchu jako podstawowy element oddziaływań w procesie wczesnej interwencji [w:] Audiofonologia. Wczesna diagnoza
i terapia dzieci z wadą słuchu od 0 do 3 roku życia, Tom XXI, red. T. Gałkowski, Polski Komitet Audiofonologii, Warszawa-Lublin 2002
11. Lowe A. "Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić" Media Rodzina Poznań 1999
12. Prożych A. Radziszewska-Konopka M. Dźwięki marzeń. Ogólnopolski program rehabilitacji małych dzieci z wadą słuchu, Fundacja Grupy TP
13. Prillwitz S. "Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących" WSiP Warszawa 1996
14. Skarżyński H. Szuchnik J. Mueller-Malesińska M. Implanty ślimakowe – rehabilitacja Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: