Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii 1.S3.LJPO.52
• Diagnoza logopedyczna. Schemat i etapy badań diagnostycznych. Badania uzupełniające
• Badanie podstawowe (mówienia i rozumienia, czytania i pisania)
• Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody logopedyczne
• Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody lingwistyczne
• Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody medyczne, psychologiczne, pedagogiczne
• Badanie i rozwijanie kompetencji komunikacyjnej (socjolingwistycze i psycholingwistyczne metody badań)
• Terapia logopedyczna.Narzędzia, środki, pomoce wykorzystywane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007.
Mackiewicz B., Wywiad biologiczno-środowiskowy, Gdańsk 2000.
Tarkowski Z., Jurkiewicz C., Rozwijanie mowy dziecka, Program terapeutyczno-stymulujący, Lublin 1993.
Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, WSiP, Warszawa 1993. | Ogólnie: • Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007.
• Mackiewicz B., Wywiad biologiczno-środowiskowy, Gdańsk 2000.
• Tarkowski Z., Jurkiewicz C., Rozwijanie mowy dziecka, Program terapeutyczno-stymulujący, Lublin 1993.
• Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, WSiP, Warszawa 1993.
|
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna:
1. podstawy metodyki diagnozy i terapii logopedycznej L_W03
2. metody i techniki pracy z dziećmi wymagającymi stymulacji rozwoju językowego, usprawniania realizacyjnego i wspomagania rozwoju funkcji psychomotorycznych, warunkujących rozwój mowy L_W03
Umiejętności
Student potrafi:
3. ocenić przebieg i poziom rozwoju sprawności językowej L_U02
4. właściwie przeprowadzać postępowanie diagnostyczne i konstruować programy terapii logopedycznej, zgodne z dydaktyką i metodyką logopedyczną; L_U03
5. w praktyce zastosować wiedzę na temat stymulacji rozwoju językowego i doskonalenia techniki mowy (sprawności realizacyjnej) oraz zapobiegania zaburzeniom mowy L_U04
Kompetencje społeczne
Student jest gotów go:
6. moderowania i rozwiązywania konfliktów w środowisku zawodowym/szkolnym L_K04
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4);
Zadania cząstkowe (efekty 1-5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie:
Prezentacja multimedialna 80%
Aktywność 20%
Literatura
Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998.
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003.
Człowiek wobec ograniczeń, red. Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska, wyd. „Orator”, Lublin 2002.
Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, wyd. UO, Opole 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: