Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 1 1.S3.LJPO.53
A. Problematyka wykładu
C. Problematyka ćwiczeń / konwersatorium / laboratorium
• Rys historyczny występowania uszkodzeń słuchu w Polsce i na świecie.
• Uszkodzenia słuchu –geneza i ewaluacja podstawowych pojęć.
• Przedmiot badań , cele i zadania surdologopedii.
• Podstawowe terminy i ich definicje.
• Współczesny model organizacji opieki nad dziećmi z uszkodzonym słuchem
• Klasyfikacja uszkodzeń słuchu.
• Struktura akustyczna głosek polskich .
• Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu.
• Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków.
• Specyficzne trudności szkolne dziecka z uwzględnieniem jakościowego i ilościowego ubytku słuchu.
• Rozwój funkcji słuchowych.
• Zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami słuchu.
• Ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem.
• Diagnoza logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy.
• Organizacja pomocy dziecku w grupie przedszkolnej i szkolnej.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Zna elementarną terminologię dotyczącą terapii i wielostronnej stymulacji dziecka z uszkodzonym słuchem.(K_W02)
2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą podziały ilościowego, jakościowego ubytków słuchu (K_W01)
3. Posiada elementarna wiedzę na temat konsekwencji uszkodzeń słuchu z uwzględnieniem jakościowego i ilościowego ubytku słuchu. (L_W01)
4. Posiada wiadomości na temat sposobów komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem (L_W02)
5. Zna etapy rozwoju funkcji słuchowych (K_W04)
6. Zna strukturę akustyczna głosek polskich (K_W01; L_W02)
7. Zna metody i formy pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem (L_W03)
Umiejętności - Student
8. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią związaną z terapią i wielostronną stymulacją dziecka z wadą słuchu (K_U04)
9. Używa adekwatnego języka specjalistycznego w opisie działań diagnostycznych i terapeutycznych
10. Potrafi dokonać analizy diagnozy konkretnego przypadku dziecka z uszkodzonym słuchem. Wskazać źródło pro-blemu. Potrafi zaobserwować symptomy trudności (L_U03)
11. Potrafi stworzyć model pomocy terapeutycznej skierowany na dziecko z wadą słuchu. (L_U04)
12. Umie zaplanować i wybrać odpowiednie metody i formy terapii. (L_U04)
13. Potrafi zastosować zabawy i ćwiczenia stymulujące słuch i rozwój mowy . (L_U03)
14. Umie skonstruować scenariusze spotkań terapeutycznych w oparciu o własne pomysły oraz rozwiązania dostępne w literaturze przedmiotu. (L_U02)
15. Potrafi wykorzystać narzędzia terapeutyczne i dostosować je do poziomu możliwości dziecka. (L_U05)
16. Potrafi dokonać krytycznej analizy gotowych materiałów i narzędzi terapeutycznych pod katem przydatności do pracy z dzieckiem z wadą słuchu. (L_U09)
Kompetencje społeczne (postawy)
17. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. (L_K01)
18. Ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania rozwoju i udzielania pomocy dzieciom z uszkodzonym słuchem. (L_K01)
19. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych związanych z pracą z dziećmi z wadą słuchu, Wykazuje aktywność w projektowaniu terapii logopedycznej, (L_K06)
20. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania za-sad etyki zawodowej. (K_K04)
21. Próbuje oceniać własne predyspozycje do wykonywania zawodu terapeuty. (K_K01)
22. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania logopedyczne wobec dziecka z zaburzeniami słuchu i mowy. (K_K06)
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
• Prezentacja dot. zagadnień związanych z tematem ćwiczeń
• Samodzielne przeprowadzenie ćwiczeń słuchowych z dzieckiem i omówienie ich na zajęciach
• Przygotowanie do zajęć, aktywność
• Kolokwium powtórzeniowe
C. Podstawowe kryteria
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, przygotowanie prezentacji, omówienie przeprowadzonych ćwiczeń, obecność i aktywny udział w zajęciach
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć :
1. G. Gunia Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy- Wybrane problemy teorii i
praktyki surdologopedycznej. Kraków 2006
2. B. Szczepankowski Niesłyszący-Głusi –Głuchoniemi Warszawa 1999
3.K. Bieńkowska Słucham , mówię, jestem-Program terapeutyczny 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu 2011
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
1.G. Jastrzębowska, M. Kukuła Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych Logopedia .Pytania i odpowiedzi-Podręcznik akademicki , tom 2 , red. UO -T. Gałkowski, G. Jastrzębowska Opole 2003
B. Literatura uzupełniająca:
1.M.Lise Bargues Źle słyszę Warszawa 1994
2. O. Perier Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu Warszawa 1992
3.Z. M. Kurkowski Przegląd metod kształcenia mowy dzieci z uszkodzonym słuchem pod. red. St. Grabiasa Głuchota a język
Lublin 1994
4.red. A. Pruszewicz Audiologia Kliniczna Poznań 2004
5.S. Schmid-Giovannini Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem Warszawa 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: