Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 2 1.S3.LJPO.55
Opis:
1) Terapia logopedyczna – zagadnienia ogólne (definicja, etapy terapii, cel i główne zadania terapii)
2) Plan pracy, zasady terapii logopedycznej
3) Metody stosowane w terapii logopedycznej (definicja, podział metod)
4) Szczegółowe metody logopedyczne – (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej) - cel terapii, propozycje ćwiczeń
5) Szczegółowe metody logopedyczne - usprawnianie aparatu artykulacyjnego – omówienie aparatu artykulacyjnego, cel terapii, propozycje ćwiczeń
6)Techniki logopedyczne
7) Fonogesty, język migowy
8) Metody lingwistyczne i pedagogiczne w terapii logopedycznej (rodzaje stosowanych technik)
9) Metody psychologiczne i medyczne w terapii logopedycznej (rodzaje stosowanych technik)
10) Alternatywne metody stosowane w terapii logopedycznej – omówienie wybranych zagadnień
11) Metody prowadzenia terapii zaburzeń artykulacji - Metoda przekształceń artykulacyjnych
12) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
13) Metody automatyzacji głosek na wybranych przykładach zabawy logopedyczne (zajęcia warsztatowe, demonstracja programów komputerowych)
14) Metody terapii logopedycznej u osób dorosłych - wybrane zagadnienia logopedii artystycznej, wybrane zagadnienia metod terapii logopedycznej u pacjentów po laryngektomii.
Zakres tematów:
Procedury logopedyczne.
Organizacja pracy logopedy i współpracy ze specjalistami w służbie zdrowia.
Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.
Programy i pomoce logopedyczne. Metody terapii logopedycznej.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1 terminologię z zakresu metodyki terapii logopedycznej, jej pochodzenie oraz zastosowanie, (k_W01).
2 zna metody, narzędzia, środki służące do badania i rozwijania sprawności językowej, (k_W02).
3 posiada wiedzę z zakresu terapii logopedycznej oraz metodyk szczegółowych dotyczących poszczególnych zaburzeń, (k_W03).
4 zna zastosowanie różnych technik w terapii logopedycznej. (k_W04).
Umiejętności: student potrafi
5 kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej umiejętnie dobierając metody terapii logopedycznej do zaburzenia, (k_U05);
6 posiada umiejętność prezentowania własnych sugestii, potrafi ocenić różne metody, techniki terapeutyczne oraz argumentować zasadność ich zastosowania, (k_U06);
7 potrafi dokonać analizy i oceny działań w przebiegu, terapeutycznym, weryfikować je w zależności od osiąganych efektów terapii, (k_U07);
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
8 o potrzebie opieki logopedycznej, rozumie celowość udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, (k_K03,)
9 jest ostrożny we wprowadzaniu różnych nowych technik terapii logopedycznej, (k_K04)
10 ma przekonanie o wartości teoretycznej wiedzy z zakresu metodyki terapii logopedycznej. (k_K05)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole 2003
2.Błachnio K.,Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych stosowanych w logopedii, Warszawa 1989
3.Minczakiewicz E.M., Mowa – Rozwój – Zaburzenia – Terapia, WSP, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: