Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 2 1.S3.LJPO.56
1. Procedury logopedyczne w diagnozie i terapii: dyslalii, rozwoju języka dziecka, wczesnej interwencji logopedycznej, jąkania, opóźnionego rozwoju mowy. 2. Logopeda w placówkach oświatowych i służby zdrowia – godzinowy wymiar pracy, obowiązki i zadania, dokumentacja. 3. Organizacja pracy logopedy w przedszkolu/szkole podstawowej i poradniach służby zdrowia. 4. Przegląd i ocena pomocy dydaktycznych stosowanych w praktyce logopedycznej. Kryteria wyboru. 5. Zajęcia logopedyczne jako jednostka lekcyjna – budowa konspektu zajęć logopedycznych (ogniwa zajęć, rodzaje ćwiczeń i ich cele, przebieg ćwiczeń, pomoce, czas poszczególnych ogniw), przykłady wzorcowych konspektów. 6. Formułowanie celów (ogólnych i szczegółowych) zajęć logopedycznych na podstawie opisów trudności artykulacyjnych danych pacjentów. 7. Analiza konspektów zajęć dla konkretnych pacjentów z zaburzeniami mowy – konspekty zajęć indywidualnych i grupowych. 8. Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej. 9. Programy i pomoce logopedyczne. 10. Zasady współpracy z opiekunami prawnymi dziecka. 11. Opis studium przypadku – konstruowanie na jego podstawie opinii i diagnozy logopedycznej, analiza programu terapii logopedycznej i konspektu zajęć z danego etapu terapii.
Zakres tematów:
1. Procedury logopedyczne.
2. Organizacja pracy logopedy i współpracy ze specjalistami w służbie zdrowia.
3. Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.
4. Programy i pomoce logopedyczne.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Student zna cele i zasady terapii logopedycznej oraz zna sposoby organizowania zajęć logopedycznych oraz wzory tworzenia konspektów zajęć logopedycznych i programów logopedycznych. (k_W01).
2. Zna zadania, obowiązki i prawa logopedy pracującego w przedszkolu i w szkole Podstawowej (k_ W02)
3. Zna podstawowy warsztat logopedy pracującego w placówkach oświatowych. (k_W03)
Umiejętności: student potrafi
4. Potrafi opracować konspekt zajęć logopedycznych dla konkretnego zaburzenia mowy. (k_U04);
5. Umie stworzyć program terapii logopedycznej dla konkretnego dziecka.( k_U05)
6. Potrafi przedstawić obowiązki i omówić organizację pracy logopedy pracującego w placówkach oświatowych. (k_U06).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. Ma świadomość prawidłowej artykulacji. (k_K03,).
8. Potrafi stworzyć i skompletować dokumentację logopedyczną.( k_K05)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: metoda podająca, oglądowa (nagrania wypowiedzi dzieci z rożnymi zaburzeniami mowy, filmy, prezentacja pomocy dydaktycznych), elementy wykładu wspomagane technikami multimedialnymi, praca w grupie oraz indywidualna. ćwiczenia praktyczne / metoda projektu
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-6); Warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu: opracowanie i przygotowanie autorskiego logopedycznego kwestionariusza do badania wymowy dla dzieci lub dorosłych (test przesiewowy). Zadania cząstkowe (efekty 1-8). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Efekty U_01, U_02 i U_03 sprawdzane będą na podstawie pracy zaliczeniowej – przygotowanie autorskiego logopedycznego kwestionariusza do badania wymowy (testu przesiewowego). Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych(40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka
do 6 roku życia, Kraków 2008.
2. Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.
3. Grabias S. (red.) 2001, Zaburzenia mowy. Lublin.
4. Grabias S., Kurkowski Z. M. Woźniak T., 2002, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym,
Lublin.
5. Grabias S., Kurkowski Z. M. (red.), 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin.
6. Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą
logopedii, Lublin 1991.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych, Gdańsk.
2. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2012, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk.
3. Standardy postępowania logopedycznego, 2007, w: ‘Logopedia” 37.
4. Woźniak T., Domagała A., 2007,(red.), Język, interakcja, zaburzenia mowy, Lublin.
5. Wójtowiczowa J., 1997, O wychowaniu językowym. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: