Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 3 1.S3.LJPO.59
Zapoznanie ze skalami do oceny rozwoju psychomotorycznego. Przyczyny powstawania deficytów rozwojowych u dzieci.
Zapoznanie ze sposobami wspomagania rozwoju małego dziecka. Nabywanie umiejętności trafnego doboru i stosowania różnorodnych metod pracy dydaktycznej, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych możliwości rozwojowych dziecka. Nabywanie umiejętności rozpoznawania, diagnozowania potrzeb intelektualnych, emocjonalnych i społecznych małego dziecka. . Rola zabawy i zabawek edukacyjnych we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
Zakres tematów:
Charakterystyka dzieci z grupy wysokiego ryzyka: przedwcześnie urodzonych, z wadami i chorobami genetycznymi.
Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Metody terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. teorie i metody WWR (K_W02)
2. skale służące do oceny rozwoju psychomotorycznego dziecka (L_W01)
3. podstawy zaliczenia dziecka do grupy zagrożonych niepełnosprawnością, ma wiedzę dotyczącą najczęstszych zaburzeń rozwojowych (L_W04)
4. zadania, obowiązki terapeuty pracującego z dzieckiem deficytowym (L_W05, L_W06, L_W07)
Umiejętności: student potrafi:
5. przygotować zabawy-ćwiczenia odpowiadające możliwościom poznawczym i społecznym dziecka (L_U04)
6. zaplanować pracę terapeutyczną z dzieckiem (L_U04)
7. okazywać szacunek wobec pacjenta (L_U08)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
8. współdziałania i pracy w interdyscyplinarnych zespołach terapeutycznych (K_K03)
9. współdziałania ze środowiskiem rodzinnym pacjenta (K_K02)
10. samodzielnego uzupełniania wiedzy (K_K03)
Kryteria oceniania
ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-7); Zadania cząstkowe (efekty 1-10).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
1. Kaczorowska – Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia Universalis, Gdańska 2018
2. Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Impuls, Kraków 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
1. Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Impuls, Kraków 2012
2. Kaczorowska – Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia Universalis, Gdańska 2018
3. Masgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2018
4. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków
5. Schopler E.,Lansing M., Waters L. , Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
6. Pod red. Maurice K.,Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1. Praca zbiorowa pod red. Gruszczyk-Kolczyńska E.,Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci, Kraków, 2019
2. Wielki Podręcznik dla nauczycieli żłobków i przdszkoli, Wydawnictwo Jedność, 2011
3. H. Gilles Cotte D., Metoda Montessori, Wydawnictwo RM, W-wa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: