Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 4 1.S3.LJPO.60
1.Diagnoza logopedyczna dziecka z dysfunkcją w oparciu o badanie podmiotowe i przedmiotowe.
2.Ocena funkcji pokarmowych u pacjentów z najważniejszych grup ryzyka.
3.Modyfikacja przebiegu czynności pokarmowych u pacjentów z zaburzeniami czynności prymarnych.
4.Masaż logopedyczny twarzy oraz stymulacja funkcji oralnych u pacjentów z zaburzeniami kompleksu ustno-twarzowego o różnorakiej etiologii.
5.Diagnoza zaburzeń jakości głosu i mowy w ramach przesiewowych badań logopedycznych u pacjentów z najważniejszych grup ryzyka.
6.Postępowanie profilaktyczne u pacjentów z zaburzeniami jakości głosu i mowy.
7.Terapia logopedyczna u pacjentów z zaburzeniami jakości głosu i mowy o różnorakiej etiologii.
8.Terapia logopedyczna u pacjentów ze sprzężonymi zaburzeniami z wykorzystaniem elementów Metody integracji sensorycznej, Metody Ruchu Rozwijającego (W. Sherborne), Metody Kinezjologii Edukacyjnej (P. Dennison). 9.Kształtowanie mowy w profilaktyce i terapii logopedycznej z wykorzystaniem elementów Metody Dobrego Startu (M. Bogdanowicz) u pacjentów z zaburzeniami psychomotorycznymi.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. definicje profilaktyki logopedycznej, wymienia rodzaje profilaktyki logopedycznej, omawia system wczesnej opieki logopedycznej w Polsce. (k_W01).
2. rozwój dziecka w okresie prenatalnym w aspekcie przygotowania do mowy: rozwój anatomiczny, rozwój funkcji neuromięśniowych, rozwój sensoryczny. (L_W02)
3. profilaktykę logopedyczną w okresie prenatalnym – podstawowe działania, czynniki endogenne i egzogenne wpływające na rozwój dziecka. (L_W03)
4. kryteria diagnostyczne stosowane w ocenie rozwoju ocena rozwoju psychoruchowego. (k_W04)
5. strukturę wywiadu biologiczno-środowiskowego do wykrywania wczesnych uwarunkowań mowy. (k_W05)
6. charakter pracy z dziećmi w placówkach oświatowo-wychowawczych, wraz z kwestiami zapewniania bezpieczeństwa podczas opieki/pracy (L_W06; L_W07)
Umiejętności: student potrafi
7. przeprowadzić diagnozę logopedyczną noworodka i niemowlęcia w oparciu o badanie podmiotowe i przedmiotowe. (L_U05);
8. posiada umiejętność przeprowadzenia wywiadu biologiczno-środowiskowego oraz wykorzystania go do planowania postępowania logopedycznego. (k_U06)
9. posiada umiejętność oceny, stymulacji i modyfikacji funkcji pokarmowych u pacjentów z najważniejszych grup ryzyka oraz u pacjentów z zaburzeniami czynności prymarnych. (L_U05)
10. wykonać masaż logopedyczny twarzy u pacjentów z zaburzeniami kompleksu ustno-twarzowego o różnorakiej etiologii. (L_U04)
11. prowadzić ćwiczenia z zakresu profilaktyki zaburzeń mowy. (L_U04)
12. przeprowadzić ćwiczenia aktywizujące prawidłowe połykanie. (L_U04)
13. przeprowadzić ćwiczenia oddechowe dla pacjentów z nieprawidłowym napięciem mięśniowym. (L_U04)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
14. okazywania szacunku wobec pacjenta oraz troszczy się o ich dobro (L_K03,).
15. zainspirowania otoczenia do wprowadzenia zasad wczesnej profilaktyki logopedycznej oraz zorganizować pracę zespołową w grupie dzieci objętych programem terapeutycznym.( L_K06)
16. do pracy w placówkach medycznych oraz w placówkach oświatowych realizujących program wczesnej interwencji logopedycznej i terapeutycznej. ( L_K06)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1-13);
Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat metody terapeutycznej wspomagającej rozwój mowy pacjentów ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju / z zaburzeniami psychomotorycznymi, przygotowanie zajęć praktycznych wg danej metody terapeutycznej.
Zadania cząstkowe (efekty 1-16).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Metody dydaktyczne:
asymilacji wiedzy – dyskusja, wykład
samodzielnego dochodzenia do wiedzy – problemy, przypadki
praktyczne – ćwiczebne
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1999.
2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
3. Diener K., Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce 1999.
4. Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
5. K. Błachnio, System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej, w: „Logopedia” 1995, nr 22.
6. Kaczan T., Regner A., Teoretyczne i praktyczne podstawy ustno-twarzowej terapii regulacyjnej według koncepcji Rodolfo Castillo Moralesa, w: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, red. L. Sadowska, Wrocław, 2004.
7. Lichota E. J., Profilaktyka jąkania i niepłynności mówienia, Gdańsk 2008.
8. Masgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Wrocław 2009.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
2. Profilaktyka logopedyczna szansą dla dziecka i logopedy, red. E. Stecko, Warszawa 1996.
3. Rocławski B., Fedorowska W., Wardowska B., Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy. Wywiad biologiczno-środowiskowy, Gdańsk 1997.
4. łodownik-Rycaj E., O mowie dziecka, czyli jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju, Warszawa 2000.
5. Stecko E., Udział logopedy w stymulacji rozwoju dziecka, w: „Nowy Pediatra” 1998, nr 1.
6. Stecko E., Wczesna stymulacja logopedyczna dzieci z obciążonym okresem okołoporodowym, w: „Nowy Pediatra” 1997, nr 1.
7. Stecko E., Zaburzenia rozwoju mowy dziecka – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 2002.
8. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
9. Wczesna profilaktyka zaburzeń mowy, red. J. Rządzki, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: