Warsztaty językowo-stylistyczne 1.S3.LJPO.64
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów umiejętności redagowania tekstów użytkowych z uwzględnieniem założeń kompetencji językowej, etykiety językowej oraz innych zasad budowania tekstu.
Zakres tematów:
Akt komunikacji językowej. Kulturowe uwarunkowania aktów mowy.
Pojęcia: kompetencja komunikacyjna, językowa, stylistyczna, tekstotwórcza.
Wpływ kompetencji językowo-stylistycznej na zrozumiałość wypowiedzi (na przykładzie wybranych dyskursów).
Świadomość gatunku., świadomość gatunkowa.
Podstawowe zasady poprawnie i sprawnie zbudowanego tekstu.
Cechy dobrego stylu.
Zasady kooperacji Grice'a.
Etykieta językowa. Etykietalne gatunki mowy (gratulacje, życzenia, zaproszenia, kondolencje itd.).
Analiza i redagowanie wybranych gatunków użytkowych (ogłoszenie, cv, list motywacyjny, list otwarty, list intencyjny, list rekomendacyjny, opinia, sprawozdanie, protokół, podanie, wniosek, skarga itd.).
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. pojęcia: kompetencja komunikacyjna, językowo stylistyczna, tekstowa; zna cechy dobrego stylu; zna zasady kooperacji Grice'a; zna wzorce wybranych gatunków mowy (k_W03)
Umiejętności : student potrafi
2. sprawnie redaguje wybrane gatunki użytkowe, zwracając uwagę na adekwatność środków językowo-stylistycznych (k_U03).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. ma świadomość wpływu kompetencji językowo-stylistycznej na sprawność komunikowania (K_K01)
Kryteria oceniania
- praktyczne ćwiczenia w redagowaniu wybranych gatunków użytkowych z dyskusją nt. adekwatności użytych środków językowych i stylistycznych;
- referowanie wybranych zagadnień.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 1 3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych
za aktywność podczas zajęć (40%) i pracy zaliczeniowej (60%)
Literatura
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Kraków 2006.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska, T. Piekot i in., Wrocław 2008.
Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Zaśko-Zielińska M., Przez okno świadomości, Wrocław 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: