Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 1 1.S3.LJPO.97
Treści związane z diagnozą i terapią logopedyczną z zakresu wczesnej interwencji u niemowlęcia zagrożonego niepełnosprawnością.
Zakres tematów:
1.Wczesna interwencja w Polsce. Struktura organizacyjna. Praca logopedy wczesnej interwencji w zespole interdyscyplinarnym
2.Diagnoza neurologopedyczna we wczesnej interwencji
3. Wybrane metody i techniki pracy neurologopedy z ciałem niemowlęcia- stymulacja neuromotoryczna, masaż logopedyczny, stymulacja polisensoryczna, techniki mioterapeutyczne.
4. Praca logopedy wczesnej interwencji z noworodkiem- miejsce logopedy w oddziale położniczo- neonatologicznym
5. Opieka neurologopedyczna nad wcześniakiem w oddziale patologii noworodka i wcześniaka
6.Praca z rodzicami w poradni neonatologicznej i oddziale patologii noworodka- budowanie kompetencji rodzicelskich, wspieranie procesu budowania więzi pierwotnej rodzicow z dzieckiem- metoda Marte Meo, NIDCAP, NBAS
7. Wzorce karmienia niemowlęcia- techniki karmienia, kalendarz wprowadzania pokarmów, akcesoria do karmienia, strategie okołokarmieniowe
8. Karmienie terapeutyczne w procesie karmienia niemowlęcia- ocena dojrzałości do karmienia, diagnoza trudności w jedzeniu, wspieranie funkcji karmienia
9. Warsztat logopedy wczesnej interwencji- wyposażenie gabinetu wczesnej interwencji logopedyczne- omówienie narzędzi diagnostycznych, akcesoriów, instrumentarium, pomocy wspierających funkcje karmienia i rozwoju komunikacji
10. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Budowę i funkcje organizmu człowieka (układu nerwowego, narządów słuchu i mowy) (k_W04)
2. Zasady działania systemów i instytucji dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla terapii logopedycznej (k_WO8)
3. treści związane z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy (k_W09).
Umiejętności: student potrafi
4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii logopedycznej (k_U04)
5. realizować zadania zawodowe wynikające z ról logopedy (k_U05)
6. doskonalić własny warsztat logopedy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (k_U06)
7. planować i organizować pracę- indywidualną oraz w zespole (k_U09)
8. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (k_U10)
9. wykorzystywać wiedzę związaną z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy (k-U11)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
10. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu (k_K03)
11. kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w zawodzie logopedy,( k_K06).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-9); Zadania cząstkowe (efekty 1-11).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
1. Karty obserwacji „Diagnoza bazowych umiejętności komunikacyjnych” (Machoś M. 2018)
2. Machoś M, Czajkowska M.„ Ssanie bez tajemnic” wyd. Goo Goo Zabrze 2019
3. Machoś M, Czajkowska M. „ karmienie piersią, karmienie butelką” wyd.Goo Goo Zabrze 2019
4. Machoś M, Czajkowska M. „ sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia” wyd.Goo Goo Zabrze 2018
5. Rządzka M. „ Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja” wyd Impuls Kraków 2019
6. Lichtenberg- Kokoszka E. „ Zanim się urodziłem. Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia- zagadnienia wybrane”- Impuls Kraków 2014
7. Kornas Biela D. „ Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin” w „ Służba życiu. Zeszyty problemowe” nr6 1999
8. Stecko E. „ Logopedia małego dziecka” Warszawa 2013
9. Stecko E. „ masaż logopedyczny” Warszawa 2013
10. Red. B.Rocławski „ Opieka logopedyczna od poczęcia” Gdańsk 1998
11. Castillo Morales R. „ Ustno- twarzowa terapia regulacyjna” Wrocław 2009
12. Red Nehring- Gugulska M., Żukowska Rubik M., Pietkiewicz A.„ Karmienie piersią w teorii i praktyce” Warszawa 2012
13. Świetliński J. „ Neonatologia i opieka nad noworodkiem” t 1 i 2 PZWL Warszawa 2018
14. Red. Grażyna Kmita „ Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice”
15. Kaczorowska- Bray K., Milewski S., red Wczesna interwencja logopedyczna. Logopedia XXI wieku , wyd. Harmonia Gdańsk 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: