Gramatyka języka polskiego 1 1.S3.LS.75
Przedmiot ma na celu pogłębienie i poszerzenie wiedzy z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego (fonetyki, fleksji, słowotwórstwa); poznanie systemowych i wariantywnych aspektów języka; wypracowanie umiejętności analizy języka na różnych jego poziomach; pogłębienie kompetencji językowej.
Zakres tematów:
1) Podstawowe pojęcia fonetyki języka polskiego. Opis artykulacyjny głosek polskich. Różnice między pismem a mową. Upodobnienia głosek w potoku mówieniowym. Transkrypcja fonetyczna tekstu mówionego. Różnice fonetyczne w różnych językach.
2) Fonetyka a fonologia. Fonologiczne cechy dystynktywne.
3) Podstawowe pojęcia morfologii. Typy morfemów. Analiza morfologiczna wyrazów.
4) Klasyfikacja wyrazów na części mowy.
5) Podstawowe pojęcia fleksyjne. Typy tematów fleksyjnych. Kategorie fleksyjne imienne i werbalne. Opis paradygmatów poszczególnych części mowy.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
1. ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o budowie systemu językowego języka polskiego (k_W01)
2. ma wiedzę na temat funkcji poszczególnych jednostek systemu językowego w procesie tworzenia poprawnych wypowiedzi w języku polskim (k_W03)
3. zna podstawowe ustalenia językoznawstwa typologicznego (k_W03)
Umiejętności: student potrafi
4. rozpoznaje wartości poszczególnych kategorii gramatycznych (imiennych i werbalnych) wyrazów w tekście (przypadek, liczbę, rodzaj, osobę, czas, aspekt, tryb, stronę) (k_U01)
5. rozpoznaje funkcje składniowo-semantyczne wyrazów w zdaniu (k_U03)
6. potrafi objaśnić mechanizm błędów gramatycznych wynikających z nieznajomości alternacji tematowych oraz zasad doboru wykładników wartości poszczególnych kategorii gramatycznych (k_U04)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (k_K03)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Zaliczenie kolokwiów zaliczeniowych na minimum 60% (efekty 1-6)
Aktywność na zajęciach
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (efekty 1-7)
Metody dydaktyczne: Wykład / dyskusja
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t.1.: Morfologia, Warszawa 2001.
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005.
Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004.
Wróbel H., Gramatyka języka polskiego, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: