Analiza i tworzenie tekstu promocyjnego 1.S3.LS.JPAC.9
W trakcie zajęć student pozna różne gatunki tekstów promocyjnych i ich specyfikę, a także zabiegi językowe i pozajęzykowe wykorzystywane w marketingu. W oparciu o zdobytą wiedzę będzie samodzielnie analizował i tworzył różnego rodzaju teksty promocyjne.
Omawiane zagadnienia:
• Definicja reklamy i jej rodzaje.
• Strategie perswazyjne.
• Środki językowe wykorzystywane w reklamach.
• Konteksty, motywy i toposy obecne w tekstach reklamowych.
• Gatunki współczesnych tekstów promocyjnych.
• Reklama w mediach społecznościowych.
• Język kampanii wyborczych.
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Tomasz Maciejowski, Narzędzia skutecznej promocji w internecie, Kraków 2003.
Kreatywność językowa w komunikacji internetowej, pod red. Katarzyny Burskiej i Bartłomieja Cieśli, Łódź 2019.
Język a media. Wzory języka we współczesnych mediach, red. Ewa Katarzyna Horyń, Bogusław Andrzej Skowronek, Agnieszka Walecka-Rynduch, Kraków 2018.
Magdalena Jaworowicz, Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej, Warszawa 2015.
Ewa Rogowska-Cybulska, „Twixnijmy to razem…” O derywatach czasownikowych w tekstach reklam, „Język polski” 2019, z. 2, s.
103-117.
Krzysztof Ozga, Wybrane aspekty językowe postów content designerów (na przykładzie marki Coca-Cola), „Prace Językoznawcze” 2019,nr 2, s. 123-138. | W cyklu 2022/23-Z: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Markowski A., Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2020.
Bralczyk J., Język na sprzedaż. GWP, Gdańsk 2004.
Kuziak M., Rzepczyńśki S., Jak pisać?, Park Edukacja, Warszawa - Bielsko-Biała 2008.
Wolański A., Edycja tekstów
Słownik dobrego styl,, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
Jabłońśki A., Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting. OnePress, 2018. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
1. środki językowe i pozajęzykowe wykorzystywane w tworzeniu tekstów promocyjnych, potrafi je nazwać opierając się na terminologii z zakresu językoznawstwa w tym retoryki (k_W01)
2. zna i rozumie treści związane z modułem wybieralnym (k_W09)
3. treści i działania promocyjne, marketingowe i PRowe (m-W-2, m-W-3)
Umiejętności:
Absolwent potrafi:
4. formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) (k_U02)
5. rozpoznać zjawiska językowe oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod językoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym (k_U03)
6. tworzyć i wyszukiwać oraz analizować treści i działania promocyjne, marketingowe i PRowe (m-U-3)
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
7. odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych (k_K02)
8. kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w obszarze określonym przez moduł wybieralny (k_K04)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: - metoda podająca, - dyskusja, - projekt
Metody i kryteria oceniania:
1) Przygotowanie tekstu promocyjnego i omówienie zastosowanych w nim strategii (efekty 1-8).
2) Aktywność na zajęciach (efekty 1,4).
Weryfikacja efektów kształcenia:
1) Przygotowanie tekstu promocyjnego i omówienie zastosowanych w nim strategii.
2) Aktywność na zajęciach.
Literatura
Jerzy Bralczyk, Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
Piotr H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008.
Władysław Lubaś, Język w komunikacji, w perswazji i w reklamie, Dąbrowa Górnicza, 2006.
Maciej Dutko, Copywriting internetowy, Warszawa 2011.
Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk, Copywriting. Jak sprzedawać słowem, Warszawa 2013.
Magdalena Jaworowicz, Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej, Warszawa 2015.
Izabela Łuc, Małgorzata Bortliczek, Język uwikłany w ponowoczesność, Katowice 2011.
Kazimierz Ożóg, Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: