Biofizyka 11.LEK.D6.1.03
Wykłady:
W1. Fizyczne podstawy funkcjonowania organizmu człowieka.
W2. Biomechanika układu krąŻenia i układu oddechowego
W3. Własności elektryczne organizmu – biopotencjały (ze szczególnym uwzględnieniem EKG i EEG)
W4. Wpływ wybranych czynników fizycznych na organizm oraz ich wykorzystanie w praktyce klinicznej
• Zmienne pole magnetyczne
• Światło niskoenergetyczne
• Laseroterapia nisko-, średnio- , wysokoenergetyczna
• Prąd zmienny i stały
W5. Termodynamika układów biologicznych.
Seminaria:
S1. Wpływ fal mechanicznych na organizm, ultrasonografia, ultrasonografia dopplerowska – badanie przepływu krwi Część zaliczeniowa: prezentacja z tematyki kolokwium
S2. Biofizyczne podstawy radiologii i radioterapii. Tomografia jądrowego rezonansu magnetycznego
Część zaliczeniowa: prezentacja z tematyki kolokwium
S3. Biomechanika układów człowieka: przewodu pokarmowego, foniatrii
Część zaliczeniowa: prezentacja z tematyki kolokwium
S4. Promieniowanie jonizujące i jego wpływ na organizm. Dozymetria promieniowania jonizującego i ochrona przed tym czynnikiem
Część zaliczeniowa: prezentacja z tematyki kolokwium
S5. Wpływ bodźców cieplnych i zmiennego ciśnienia na organizm , termoregulacja, ciepłolecznictwo, hipo i hiperbaria. Temperatury człowieka w warunkach fizjologii i patologii.
Część zaliczeniowa: prezentacja z tematyki kolokwium
Ćwiczenia:
C1. Fizyka narządów: Akustyka
Część praktyczna: Audiometria – pomiary czułości i progu słuchu wykonywane przez studentów pod kontrolą prowadzącego
C2. Fizyka narządów: Czucie tkankowe
Część praktyczna: Pomiary reaktywności tkanek przy użyciu cyfrowych metod dynamometrycznych oraz określenie rozdzielczości czucia dla poszczególnych tkanek
C3. Fizyka narządów: Optyka
Część praktyczna: Refraktometria, widzenie stereoskopowe oraz określenie rozdzielczości widzenia.
C4. Reologia:
Przepływ płynów laminarnych i nielaminarnych z uwzględnieniem przepływu krwi
Efekt Magnusa
Część praktyczna: Określenie prędkości przepływu poprzez pomiary reologiczne (reometr)
C5. Biomechanika układu krążenia – różnice między szybkością rozchodzenia się fali tętna a prędkością przepływu krwi, rola układu tętniczego jako absorbentu energii kinetycznej
Część praktyczna : Model sztucznego serca
C6. Biomechanika układu pokarmowego – perystaltyka, i antyperystaltyka w patologiach
Część praktyczna: Prezentacja multimedialna, model ruchu robaczkowego jelita a także antyperystaltyka pokazana przy pomocy tego samego modelu.
C7. Zjawiska powierzchniowe – adhezja, kohezja i napięcie powierzchniowe w życiu codziennym, w organizmie człowieka i medycynie
Część praktyczna: Pomiar napięcia powierzchniowego metodą stalagmometryczną
C8. Termometria w róŻnych stanach chorobowych z uwzględnieniem termowizji
Część praktyczna: Okreslernie izotermicznych map człowieka przy
pomocy klasycznych termometrów oraz termowizji (urządzenie Firla, termokamera)
C9. Hiperbalia, Hipobaria i ich przydatność w określonych stanach chorobowych
Część praktyczna: Wykorzystanie mini komory hiperbarycznej oraz urządzenia do podciśnienia zakładanego do kończyny dolnej.
C10. Parametry elektryczne skóry (impedancja, rezystancja, pojemność). Pomiar prądów czynnościowych serca EKG i mózgu EEG.
Część praktyczna: Mostki do pomiaru oporności skóry i ocena w różnych stanach emocjonalnych. (wariometr). Pomiar pojemności elektrycznej skóry (generator i oscyloskop). Pomiary prądów czynnościowych serca za pomocą zestawu EKG. Pomiary prądów czynnościowych mózgu za pomocą zestawu EEG.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe kształcenia
Wiedza:
B.W5. zna prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy oraz czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi;
B.W6. zna naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz jego oddziaływanie z materią;
B.W8. zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania;
B.W9. zna fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych, w tym ultradźwięków i naświetlań;
Umiejętności:
B.U1. wykorzystuje znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące, na organizm i jego elementy;
B.U2. ocenia szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej;
B.U10. obsługuje proste przyrządy pomiarowe oraz ocenia dokładność wykonywanych pomiarów;
Kompetencje społeczne:
K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się;
K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;
Efekty przedmiotowe
EK – 1 potrafi sformułować podstawowe prawa fizyki dotyczące funkcjonowanie organizmu człowieka w zakresie: dynamiki płynów, biomechaniki, procesów elektrycznych i termodynamicznych.
EK – 2 umie przedstawić i wyjaśnić wpływ czynników zewnętrznych na organizm człowieka, takich jak: temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne, promieniowanie
jonizujące.
EK – 3 obsługuje przyrządy pomiarowe i ocenia niepewności pomiarowe, ocenia uŻyteczność (wiarygodność) zebranych danych pomiarowych.
EK – 4 zna prawa fizyczne opisujące: dynamikę płynów, biomechanikę człowieka, procesy elektryczne termodynamiczne zachodzące w organizmie.
EK - 5 ma wiedzę w zakresie oddziaływania pól fizycznych na organizm człowieka, w szczególności: promieniowania jonizującego, promieniowania elektromagnetycznego (w szerokim
spektrum), pól akustycznych (w szerokim spektrum).
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:
Na początku każdego seminarium oraz ćwiczenia laboratoryjnego zostanie przeprowadzony sprawdzian wejściowy z podanych wcześniej zagadnień, których znajomość jest niezbędna dla efektywnego kształcenia.
Sprawdzian wejściowy nie podlega poprawie.
Prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów (5 studentów przygotowuje jedną prezentację) w programie MS Office PowerPoint powinna zostać dostarczona asystentowi prowadzącemu seminaria minimum 7 dni przed terminem seminarium, na którym będzie omawiana. Prezentacja uzyskuje ocenę zal/nzal. Dwie najlepsze pod względem merytorycznym prezentacje omawiane są podczas seminarium.
Każdy cykl tematyczny zajęć kończy się kolokwium zaliczeniowym w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, test dopasowania odpowiedzi „luki”, test prawda/fałsz, pytania otwarte).
W semestrze zostanie przeprowadzonych 6 kolokwiów. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia z wykładów, seminariów oraz części teoretycznej ćwiczeń laboratoryjnych.
Do kolokwium w I terminie przystępują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze sprawdzianów wejściowych min. 60%, objętych kolokwium. Ocena z kolokwium podlega poprawie.
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:
EK – 1 – egzamin pisemny w formie testu EK – 2 – kolokwium
EK – 3 – prezentacja
EK –4 – zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawozdań (karty ćwiczeń i zaliczenie teorii_ średnia z ocen cząstkowych)
EK – 5– egzamin pisemny w formie testu
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:
Egzamin końcowy:
Do zaliczenia końcowego (egzamin) w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze wszystkich kolokwiów min. 60% oraz uzyskali zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie raportu zawartego w dzienniku laboratoryjnym.
Studenci, którzy nie spełniają tego kryterium przystępują do egzaminu w II terminie po uzyskaniu zaliczenia kolokwiów, z których uzyskali poniżej 60% i/lub ćwiczeń laboratoryjnych, z których raport nie został uprzednio zaakceptowany.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Egzamin końcowy
Egzamin końcowy przeprowadzany jest w formie testu jednokrotnego wyboru. Obejmuje 90 pytań punktowanych 0-1 pkt.
Studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze wszystkich kolokwiów w semestrze min. 75% mogą przystąpić do egzaminu końcowego w formie ustnej w terminie przedsesyjnym.
Efekty pracy całorocznej premiuje się w następujący sposób:
średnia arytmetyczna ze wszystkich kolokwiów w semestrze min. 90%
+10% punktów, min. 75% +5% punktów dodawanych do wyniku egzaminu końcowego.
Kryteria oceny egzaminu końcowego:
- niedostateczny – ndst (2) – do 59% pkt;
- dostateczny – dst (3) – 60 do 65% pkt;
- dostateczny plus – dst+ (3,5) – 66 do 74% pkt;
- dobry – db (4) – 75% do 80% pkt;
- dobry plus – db+ (4,5) – 81 do 85% pkt;
- bardzo dobry – bdb (5) – 86% - 90% pkt.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Biofizyka, Feliks Jaroszyk, PZWL, Warszawa 2008, wyd.2
2. Podstawy biofizyki lekarskiej, A. Pilawski, PZWL, Warszawa, 1985 i pózniejsze
Literatura uzupełniająca:
1. Pola magnetyczne i światło w medycynie i fizjoterapii, A.Sieroń, G.Cieślar, Alfa Medica Press, Bielsko – Biała 2013r., wyd.1
2. Zarys medycyny hiperbarycznej, A.Sieroń, G.Cieślar, Alfa Medica Press, Bielsko – Biała 2007r., wyd.2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: