Anatomia 11.LEK.D6.2.12
Wykłady:
1. Anatomia twarzy z punktu widzenia medycyny estetycznej i przeciwstarzeniowej. Anatomia piękna – czynniki obiektywne i subiektywne.
2. Funkcjonalna anatomia mózgu w aspekcie najczęstszych schorzeń neurologicznych
3. Zmienność osobnicza anatomii układu naczyniowego oraz zaburzenia rozwojowe naczyń krwionośnych w aspekcie zabiegów endowaskularnych i naczyniowych operacji chirurgicznych – układ tętniczy
4. Zmienność osobnicza anatomii układu naczyniowego oraz zaburzenia rozwojowe naczyń krwionośnych w aspekcie zabiegów endowaskularnych i naczyniowych operacji chirurgicznych – układ żylny
5. Odrębności anatomiczne u noworodków, niemowląt i dzieci. Odrębności anatomiczne i zmienność w obrębie gatunku ludzkiego.
Seminaria:
1. Głowa i szyja - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień
i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.
2. Neuroanatomia - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.
Ćwiczenia:
1. Głowa i szyja. Anatomia głowy i szyi ze szczególnym uwzględnieniem kości czaszki. Aspekty praktyczne związane z badaniem palpacyjnym głowy i szyi. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
2. Głowa i szyja. Anatomia głowy i szyi ze szczególnym uwzględnieniem naczyń i nerwów. Aspekty praktyczne związane z uszkodzeniami nerwów czaszkowych, urazami naczyń krwionośnych głowy i szyi oraz z wkłuciami do żył centralnych. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
3. Głowa i szyja. Anatomia głowy i szyi ze szczególnym uwzględnieniem oka i ucha oraz naczyń krwionośnych wewnątrzczaszkowych. Aspekty praktyczne związane z krwawieniami z tętnic głowy.
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
4. Głowa i szyja. Anatomia głowy i szyi ze szczególnym uwzględnieniem jamy ustnej, gardła i krtani. Aspekty praktyczne związane z zaburzeniami połykania i fonacji. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego.
Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
5. Kolokwium zaliczeniowe z głowy i szyi
6. Neuroanatomia. Ogólna anatomia mózgu. Aspekty praktyczne związane z diagnostyką obrazową mózgu.
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
7. Neuroanatomia. Anatomia ośrodkowego układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem głównych szlaków nerwowych w obrębie mózgu. Aspekty praktyczne związane z następstwami klinicznymi uszkodzeń tych szlaków.
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
8. Neuroanatomia. Anatomia ośrodkowego układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem unaczynienia mózgu, krążenia płynu
mózgowo-rdzeniowego oraz nerwów czaszkowych. Aspekty praktyczne związane z niedokrwieniem mózgu i ciasnotą wewnątrzczaszkową. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
9. Neuroanatomia. Anatomia rdzenia kręgowego. Aspekty praktyczne związane z uszkodzeniem rdzeniowych szlaków nerwowych oraz z niedokrwieniem rdzenia kręgowego.
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.
10. Kolokwium zaliczeniowe z neuroanatomii.
11. Kolokwium zaliczeniowe z całości anatomii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty kształcenia:
Wiedza:
A.W1. zna mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w języku polskim i angielskim;
A.W2. zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe i narządy zmysłów, powłoka wspólna);
A.W3. opisuje stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami;
Umiejętności:
A.U3. wyjaśnia anatomiczne podstawy badania przedmiotowego;
A.U4. wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa oraz magnetyczny rezonans jądrowy);
A.U5. posługuje się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym;
Kompetencje społeczne:
K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się;
K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;
Przedmiotowe efekty kształcenia:
EK-1 ‒ ma wiedzę w zakresie makroskopowej budowy organizmu człowieka
EK–2 ‒ rozumie funkcjonalne powiązanie narządów organizmu ludzkiego w układy i zna ich rozmieszczenie topograficzne
EK–3 ‒ potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę anatomiczną w interpretacji wyników badań obrazowych
EK-4 ‒ potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę anatomiczną w rozumieniu patologii uwarunkowanych szczególnymi stosunkami anatomicznymi
EK–5 ‒ potrafi poszerzyć swoją wiedzę w zakresie anatomii oraz wyszukać szczegółowe informacje korzystając z atlasów anatomicznych i literatury fachowej
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:
Weryfikacja efektów kształcenia prowadzona:
poprzez zaliczenia cząstkowe wszystkich ćwiczeń w postaci kolokwiów cząstkowych,
poprzez zaliczenia kolokwiów zaliczeniowych,
poprzez egzamin końcowy z przedmiotu.
Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie obszarów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne).
Okresowe sprawdzanie wiedzy teoretycznej odbywa się w formie ustnej oraz w postaci praktycznej (tzw. szpilki). W I semestrze odbędą się 3 zaliczenia w postaci ustnych kolokwiów, a w II semestrze 2 zaliczenia w postaci ustnych kolokwiów oraz 2 kolokwia w postaci praktycznej (tzw. szpilki).
Ocena podsumowująca po każdym z semestrów jest oceną końcową potwierdzającą osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia przedmiotu. Ocena ta będzie średnią ważoną ocen z kolokwiów zaliczeniowych.
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:
EK–1 – kolokwia cząstkowe , kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu
EK–2 – kolokwia cząstkowe , kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu
EK–3 – kolokwia cząstkowe , kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu
EK–4 – kolokwia cząstkowe , kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu
EK-5 – kolokwia cząstkowe , kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:
1. Warunkiem zaliczenia semestru jest:
zaliczenie wszystkich ćwiczeń,
zaliczenie wszystkich kolokwiów zaliczeniowych.
2. Warunkiem dopuszczenia do I terminu egzaminu jest zaliczenie obu semestrów.
3. Studenci, którzy nie zaliczą jednego lub obu semestrów, aby przystąpić do II terminu egzaminu muszą uzupełnić zaległości. Zaliczenia poprawkowe są możliwe w trakcie sesji egzaminacyjnej po II semestrze.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie przedmiotu po każdym semestrze przeprowadzone zostanie w formie:
II semestr – zaliczenie na ocenę, która będzie średnią ważoną ocen z kolokwiów zaliczeniowych. Warunkiem zaliczenia semestru będzie uzyskanie, co najmniej oceny dostatecznej (3,0) z każdego z kolokwiów zaliczeniowych.
Ostateczne zaliczenie przedmiotu będzie miało formę egzaminu ustnego. Będzie to standaryzowany egzamin ukierunkowany na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość faktów. Egzamin będzie oparty o jedno pytanie związane z każdym efektów kształcenia anatomii, pozwalające na sprawdzenie wiedzy, poziomu zrozumienia, umiejętności analizy i syntezy, rozwiązywania problemów.
Przykładowe pytania będą udostępnione studentom na pierwszych zajęciach z przedmiotu. Student ma prawo do przygotowania się do odpowiedzi, a w zakresie umiejętności poszerzanie wiedzy i wyszukiwania szczegółowych informacji, doi korzystania z własnych materiałów oraz udostępnionych do egzaminu atlasów anatomicznych.
Egzamin przeprowadzany jest przez nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za przedmiot.
Ocena odpowiedzi na każde z pytań obejmuje ocenę: zgodności odpowiedzi z zakresem pytania, poprawności merytorycznej odpowiedzi, logiki odpowiedzi, terminologii odpowiedzi.
Warunkiem zaliczenia egzaminu będzie uzyskanie, co najmniej oceny dostatecznej (3,0) z pytań odniesionych do każdego efektu kształcenia. Ocena końcowa egzaminu jest średnią ważoną ocen z pytań odniesionych do każdego efektu kształcenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
Gray. Anatomia podręcznik dla studentów. tom 1-3. RL Drake i wsp. Redakcja wydania polskiego: M.Bruska i wsp., Edra Urban & Partner
2. McMinn & Abrahams. Polsko-angielski atlas anatomii klinicznej. Redakcja wydania polskiego: JS Gielecki i wsp., Edra Urban & Partner
3. Anatomia radiologiczna. B.Daniel, B.Pruszyński PZWL.
4. Atlas anatomii człowieka. Angielskie mianownictwo anatomiczne. FH Netter. Redakcja wydania polskiego: B Ciszek, Edra Urban & Partner
5. Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1-3, F Paulsen i wsp. Redakcja wydania polskiego: W Woźniak i wp., Elsevier
6. Netter’s anatomy coloring book. 2nd edition. JT Hansen, Elsevier
7. Neuroanatomia kliniczna. PA Young i wsp. Redakcja wydania polskiego: J.Moryś, Edra Urban & Partner
8. Anatomia człowieka. Tom 1-5. A Bochenek M Reicher, PZWL
Literatura uzupełniająca:
1. Anatomia człowieka. Tom 1-4. O Narkiewicz, J Moryś. PZWL
2. Anatomia człowieka podręcznik dla studentów i lekarzy. W. Woźniak, Elsevier Urban & Partner
3. Ilustrowana anatomia człowieka Feneisa. W Dauber, PZWL
4. Fotograficzny atlas anatomii człowieka. C Yokochi i wsp. Redakcja wydania polskiego: R Aleksandrowicz
5. Anatomia kliniczna. KL Moore i wsp. Redakcja wydania polskiego: J Moryś, Medpharm
6. Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna. O Narkiewicz, J Moryś. PZWL
7. Mianownictwo anatomiczne. JH Spodnik, Edra Urban & Partner
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: