Opieka pielęgnacyjna z elementami pierwszej pomocy 11.LEK.D6.2.16
Seminaria:
Zapoznanie się z systemem organizacji pracy szpitala.
Higiena rąk.
Rola pielęgniarki w procesie pielęgnowania i leczenia pacjenta.
Transport chorego, układanie chorego i zmiana pozycji terapeutycznych.
Zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu ratownictwa medycznego.
Zasady udzielania pierwszej pomocy zadławieniu, utonięciu, porażeniu prądem, złamaniach, krwawieniach, oparzeniach i odmrożeniach.
Rozpoznawanie stanów zagrożenia życia i monitorowanie podstawowych funkcji życiowych.
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u dzieci i dorosłych, pozycja bezpieczna ustalona.
Ćwiczenia:
Higiena rąk: nauka mycia i dezynfekcji rąk.
Układanie chorego i zmiana pozycji terapeutycznych.
Monitorowanie podstawowych funkcji życiowych:
• pomiar tętna
• liczba oddechów
• wysycenie tlenem krwi obwodowej – SpO2
• ciśnienie tętnicze krwi
• powrót włośniczkowy
Resuscytacja krążeniowo- oddechowa dorosłych (BLS)
Resuscytacja krążeniowo –oddechowa noworodka (NLS) i dziecka (BLS).
Pierwsza pomoc w:
-zadławieniu,
-oparzeniach,
-porażeniu prądem,
- krwotokach zewnętrznych,
- utonięciu,
- nieruchomienie złamań, opatrywanie ran.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efkety kształcenia:
D.W4. rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
D.W6. rozumie funkcjonowanie instytucji medycznych oraz społeczną rolę lekarza;
D.U12. przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych;
D.U14. przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do ochrony danych osobowych i prawa do intymności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do wyrażenia świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego oraz prawa do godnej śmierci;
E.W6. zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postepowania w tych stanach;
E.U7. ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;
E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię;
F.W7. zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych;
F.U3. stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;
F.U10. wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy;
G.W7 zna podstawowe regulacje dotyczące organizacji i finansowania służby zdrowia, powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz zasady organizacji przedsiębiorstw podmiotu leczniczego;
G.U3. wyjaśnia osobom korzystającym ze świadczeń medycznych ich podstawowe uprawnienia oraz podstawy prawne udzielania tych świadczeń.
Przedmiotowe efekty kształcenia:
EK 1 – wymienia zasady funkcjonowania oddziałów szpitalnych i zasady zachowania się pracowników medycznych w szpitalu
EK 2 – definiuje stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach
EK 3 – charakteryzuje wybrane zabiegi pielęgnacyjne i zasady transportu chorego
EK 4 – monitoruje podstawowe funkcje życiowe u dzieci i dorosłych
EK 5 – charakteryzuje zasady udzielania pierwszej pomocy przy krwawieniach, zranieniach, oparzeniach, porażeniu prądem, odmrożeniach, zadławieniach i utonięciu
EK 6 – wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową u dzieci i dorosłych w warunkach symulowanych
EK 7 – obsługuje automatyczny defibrylator zewnętrzny AED
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:
wykład konwersatoryjny, ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela, analiza przypadku
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:
EK 1 - ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ),
EK 2 - ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ),
EK 3 - ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ),
EK 4 - analiza przypadków, ustna odpowiedź studenta,
EK 5 - analiza przypadków, ustna odpowiedź studenta,
EK 6 - analiza przypadków, ustna odpowiedź studenta,
EK 7 - analiza przypadków, ustna odpowiedź studenta,
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
uzyskał 100% obecność w zajęciach
wykazał się wiedzą i umiejętnościami,
potrafi zinterpretować i omówić przydzielone przypadki w warunkach symulowanych
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Forma: Zaliczenie na ocenę
Test wielokrotnego wyboru (MCQ) – 50 pytań
Ocena:
48 – 50 pkt – bardzo dobry (5,0)
44 – 47 pkt – ponad dobry (4,5)
40 – 43 pkt - dobry (4,0)
35- 39 pkt – dość dobry (3,5)
30 – 34 pkt – dostateczny (3,0)
< 30 pkt – niedostateczny (2,0)
Literatura
Literatura podstawowa:
Pielęgniarstwo. Red. M Kózka. Edra Urban&Partner 2011
Polska Rada Resuscytacji. Wytyczne resuscytacji 2015. http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html
Literatura uzupełniająca:
ABC resuscytacji. Red. MC Colquhoun, AJ Handlej, TR Evans. Górnicki wydawnictwo Medyczne. 2012
Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Goniewicz M. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: