Język łaciński 11.LEK.D6.2.18
Ćwiczenia:
1. Zakres tematyczny (leksykalny):
De corpore humano, De pancreate et pancreatis morbis, Hepar et de hepatis morbis. Słownictwo opisujące narządy jamy brzusznej. Trzustka, wątroba: budowa i schorzenia.
Zakres gramatyczny:.
Deklinacja III, typ samogłoskowy. Ćwiczenia leksykalne w zakresie rozpoznań medycznych.
2. Zakres tematyczny:
De gastre et gastris morbis. Systema digestorium. Powtórzenie przerobionego materiału z zakresu układu pokarmowego.
Zakres gramatyczny: Deklinacja III, typ mieszany.
3. Zakres tematyczny:
De pulmonibus et de pulmonum morbis, Thorax. Narządy jamy klatki piersiowej.
Zakres gramatyczny: Nieregularności w odmianie niektórych rzeczowników deklinacji III. Tłumaczenie rozpoznań, w których występują nieregularności. Słowotwórstwo: wyrażanie ilości, wielkości : podstawowe liczebniki. Stopniowanie przymiotników.
4. Zakres tematyczny:
Miednica i narządy rozrodcze. Wybrane miana anatomiczne z zakresu ginekologii i położnictwa.
Zakres gramatyczny: Typowe zwroty: suspicio, status post, observation quoad, propter, subsequente cum.
5. Zakres tematyczny: Verte in linquam Polonicam.
Zakres gramatyczny: rzeczowniki deklinacji V. Wyjątki. Odmiana zaimka względnego: qui, quae, quod. Tworzenie i stopniowanie przysłówków.
6. Zakres tematyczny:
Przykłady rozpoznań z różnych specjalności medycznych. Analiza tekstów.
Zakres gramatyczny:
Skróty w rozpoznaniach medycznych, wyrażenia interdyscyplinarne.
7. Zakres tematyczny:
Terminologia łacińska stosowana w dokumentacji medycznej. Krótkie wiadomości o języku greckim.
Zakres gramatyczny:
Ćwiczenia leksykalno- gramatyczne.
8. Zakres tematyczny:
Medycyna w starożytności. Wybrane teksty Celsusa, Galena, Pliniusza - analiza i praca ze słownikiem.
Zakres gramatyczny:
Ćwiczenia leksykalno – gramatyczne pod kątem przygotowania studentów do zaliczenia i egzaminu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty kształcenia:
Umijętności:
D.U19. rozumie nazewnictwo i zwroty łacińskie w codziennej praktyce lekarskiej; zna aparat pojęciowy z zakresu fachowej terminologii medycznej służący prawidłowemu rozumieniu pojęć;
Kompetencje społeczne:
K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się
K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;
Przemiotowe efekty kształcenia:
EK – 1 Zapoznanie z podstawowymi zasadami gramatyki łacińskiej w zakresie deklinacji i odmiany wybranych czasowników
EK – 2 Gromadzenie i utrwalenie słownictwa z różnych dziedzin medycznych
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:
Forma ustna: czytanie i tłumaczenie tekstów.
Forma pisemna: dokumentacja pacjenta, testy dydaktyczne(wyboru , uzupełnień , mieszany).
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:
EK – 1
Ocena bardzo dobra(5): student czyta tekst ze zrozumieniem, potrafi tłumaczyć i analizować gramatycznie tekst w stopniu bardzo dobrym
Ocena dobra(4) : student w stopniu dobrym czyta i rozumie tekst oraz analizuje gramatykę
Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym czyta i rozumie tekst oraz analizuje gramatykę.
Ocena niedostateczna(2): student nie opanował czytania, ani tłumaczenia tekstu, nie potrafi dokonać analizy gramatycznej.
EK – 2
Ocena bardzo dobra(5): student bardzo dobrze opanował słownictwo medyczne, potrafi zastosować je w praktyce.
Ocena dobra(4): student w stopniu dobrym opanował terminologię medyczną
Ocena dostateczna(3): student zna słownictwo medyczne w stopniu dostatecznym
Ocena niedostateczna(2): student nie zna podstawowego słownictwa medycznego.
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie egzaminu jeżeli uzyskał:
51% - ocena dostateczna
61% - ocena plus dostateczna
71% - ocena dobra
81% - ocena plus dobra
91% - ocena bardzo dobra
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie: pisemnej.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Obecność na zajęciach(dopuszczalne 2 nieobecności )
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Bieżące przygotowywanie się do zajęć.
Pozytywne oceny z odpowiedzi ustnych.
Egzamin – forma pisemna:
Student rozpoznaje odpowiedzi (test leksykalno-gramatyczny)
Test uzupełniania odpowiedzi.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. S. Filipczak-Nowicka, Z. Grech-Żmijewska, Lingua Latina ad usum medicinae studentium, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014
2. M. Piekarz Lingua Latina medicinalis, Medycyna Praktyczna, Kraków 1996
3. A. i S. Kołodziej, Lingua Latina medicinalis”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca:
1. B. Dąbrowska, Słownik medyczny polsko-łaciński i łacińsko – polski, PZWL., Warszawa
2. W. Szulc, Łacina medyczna, Poznań 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: