Informatyka i biostatystyka 11.LEK.D6.3.25
Wykłady
W1
ZMRiZP
Zasady prowadzenia badań naukowych w medycynie. Typy i rodzaje badań naukowych w medycynie. Bioetyka w badaniach naukowych. Komisja bioetyczna. Własność intelektualne. Podstawy EBM (Evidence Based Medicine). Medyczne bazy danych.
Seminaria
S1
ZMRiZP
Podsumowanie wiedzy w zakresie zasad prowadzenia oraz przedstawiania wyników badań naukowych z uwzględnieniem wymogów bioetycznych, zasad zarządzania projektem naukowym oraz bibliometrycznej oceny tekstów medycznych.
S2
ZMRiZP
Podsumowanie wiedzy i umiejętności w zakresie konstruowania autorskiego projektu empirycznego z uwzględnieniem opisu tła naukowego badania, celu badań, opisów materiału badawczego i metod badawczych, statystycznego opisu wyników badań, sformułowanej dyskusji oraz wniosków końcowych z badania.
Ćwiczenia i labolatoria
CL1
ZMRiZP
Prelekcja
Gatunki tekstów naukowych w medycynie. Bibliometria tekstów naukowych.
Zajęcia praktyczne
Praktyczna analiza różnych typów tekstów medycznych.
CL2
ZMRiZP
Prelekcja
Zarządzanie zespołem i projektem naukowym. Konstrukcja projektu badawczego z uwzględnieniem tła naukowego badania, celu badań, opisu materiału i metod badawczych, opisu wyników badań, przedstawiania dyskusji oraz formułowania wniosków końcowych z badania.
Zajęcia praktyczne
Praktyczne przygotowanie autorskich projektów empirycznych w zakresie sformułowania tła naukowego, celu badań, szczegółowego opisu materiału i metod badawczych.
CL3
ZMRiZP
Prelekcja
Podstawowe zasady zbierania i przygotowywania danych badawczych do analizy statystycznej. Ankieta badawcza. Dobór badanej grupy. Zasady konstruowania bazy danych.
Zajęcia praktyczne
Projektowanie ankiety badawczej i zbieranie zmiennych w ramach autorskich projektów empirycznych. Projektowanie szablonu końcowej bazy danych autorskich projektów empirycznych.
CL4
ZMRiZP
Prelekcja
Podstawowe pojęcia biostatystyki. Rodzaje danych (jakościowe, ilościowe). Sposoby zbierania danych. Podstawowe metody statystyki opisowej w medycynie (rozkład, średnia, mediana, dominanta, kwartyle). Techniki wnioskowania statystycznego (próba statystyczna, prawdopodobieństwo, iloraz szans, ryzyko względne). Rodzaje testów statystycznych.
Zajęcia praktyczne
Podstawowa analiza statystyczna bazy danych w zakresie statystyki opisowej autorskich projektów empirycznych.
CL5
ZMRiZP
Prelekcja
Dyskusja i formułowanie wniosków końcowych w badaniach naukowych w medycynie.
Zajęcia praktyczne
Praktyczne redagowanie dyskusji i formułowanie wniosków końcowych autorskich projektów empirycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kształcenie w zakresie Informatyki i biostatystyki wymaga od studenta podstawowej wiedzy z zakresu informatyki na poziomie licealnym.
Cele kształcenia w ramach modułu / przedmiotu
C–1 Przedstawienie ogólnych zasad i przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych w medycynie.
C–2 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do krytycznej analizy piśmiennictwa naukowego.
C–3 Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania sposobów i metod analizy materiału empirycznego oraz zasad wyciągania wniosków naukowych.
Efekty przedmiotowe
EK–1 Student potrafi sformułować i przedstawić ogólne zasady prowadzenia badań naukowych w medycynie.
EK–2 Student umie przedstawić zasady krytycznej analizy piśmiennictwa naukowego.
EK–3 Student posiada wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie sposobów i metod analizy materiału empirycznego wraz z interpretacją uzyskanych wyników w postaci wniosków naukowych.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny
Wykład konwersatoryjny, ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć laboratoryjnych, ocena autorskiego projektu empirycznego, oceny z kolokwium cząstkowych.
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia
EK–1 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–2 Ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć laboratoryjnych, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–3 Ocena autorskiego projektu empirycznego, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
1. uzyskał 100% obecność na zajęciach
2. wykazał się wiedzą i potwierdzonymi umiejętnościami w warunkach zajęć laboratoryjnych.
3. uzyskał pozytywną ocenę formującą (OF) z seminariów dopuszczających do zaliczenia końcowego.
Literatura
Literatura podstawowa
Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Cezary Watała. Wydawnictwo Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2012.
Literatura uzupełniająca
Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Creswell John W. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: