Historia medycyny 11.LEK.D6.3.29
WYKŁADY:
Jakie pożytki przynosi studiowanie historii medycyny? Dawne koncepcje zdrowia i choroby, normy i patologii. Źródła medycyny. Medycyna a magia i religia. Medycyna ludowa – gusła i zabobony czy metody lecznicze?
Nieludzka” medycyna – ciemne karty w dziejach medycyny.
Choroby sławnych ludzi.
AIDS – epidemia znaczeń. Typologia postaw wobec dżumy XX wieku.
Patografie i narracje medyczne.
SEMINARIA:
Początki kształtowania się zawodu lekarza. Medycyna i lekarze Mezopotamii, Egiptu, starożytnych Indii i Chin.
Zdrowie i choroba w starożytnej Grecji i w starożytnym Rzymie. Hipokrates i jego szkoła. Anatomia i fizjologia Galena.
Chrześcijaństwo i medycyna. Średniowieczne pojmowanie choroby. Psychozy średniowieczne. Medycyna arabska.
Początki szpitalnictwa. Od leprozorium do hospicjum. Narodziny kliniki.
Dzieje szaleństwa. Psychiatria i antypsychiatria. Początki neurofarmakologii.
Wiek sekcjonowania – narodziny nowoczesnej medycyny. Stulecie patologów i nowe spojrzenie na ludzkie ciało. Początki specjalizacji medycznych.
Dawne epidemie. Trąd, dżuma, syfilis. Choroby zakaźne i walka z nimi. Epidemie XIX i XX wieku. Mitologie chorób. Medycyna a sztuka.
Narodziny mikrobiologii. Rewolucja higieniczna. Początki aseptyki i anestezji. Rewolucja biotechnologiczna i medykalizacja życia społecznego.
Wielkie legendy polskiej medycyny.
Podsumowanie materiału.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK – 1 potrafi sformułować wnioski dotyczące dawnego stanu wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby;
EK – 2 zna historię początków medycyny, jej genezę i drogę rozwojową; umie przedstawić wiodące koncepcje nowożytnej medycyny i jej najważniejsze odkrycia;
EK – 3 rozumie dynamikę i ewolucję postępu wiedzy medycznej; rozumie rangę osiągnięć dawnej medycyny (polskiej i światowej);
EK – 4 różnicuje fakty naukowe od pseudowiedzy, krytycznie analizuje dawne i współczesne piśmiennictwo naukowe;
EK - 5 ma wiedzę w zakresie najważniejszych osiągnięć czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach, potwierdzające znajomość analizowanych lektur.
2. Przygotowanie referatu/prezentacji zaliczeniowej.
Literatura
Brzeziński T. (red.), Historia medycyny, Warszawa 2014 [lub inne wydanie].
Friedman M., Friedland G. W., Krótka historia medycyny, Warszawa 2017.
Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.
Vigarello G., Historia zdrowia i choroby. Od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: