Propedeutyka chorób wewnętrznych 11.LEK.D6.3.30
Cele kształcenia w ramach modułu / przedmiotu
Zdefiniować opisowo przy uwzględnieniu informacji, w tym zakresie.
C–1 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania zasad relacji pacjent-lekarz oraz zasad prowadzenia i korzystania z dokumentacji lekarskiej wraz z interpretacją charakterystyk farmaceutycznych leków.
C–2 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania sposobu prowadzenia badania podmiotowego pacjenta oraz opanowania techniki ukierunkowanego badania przedmiotowego pacjenta dorosłego.
C–3 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania zasad oceny stanu ogólnego, stanu świadomości i stanu przytomności pacjenta dorosłego w oparciu o podstawowe badania diagnostyczne oraz podstawowe oznaczenia analityczne wraz z ich interpretacją.
C–4 Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do przyswojenia informacji na temat środowiskowych i epidemiologicznych uwarunkowań najczęstszych chorób wewnętrznych pacjentów dorosłych, w tym najczęstszych nowotworów człowieka.
C–5. Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do przyswojenia informacji dotyczących przyczyn, objawów i wytycznych w zakresie diagnozowania i rozpoznawania najczęstszych chorób wewnętrznych oraz wybranych chorób narządu wzroku i wybranych zagadnień z zakresu laryngologii, foniatrii, audiologii u pacjentów dorosłych.
Wykłady
W1
ZMRiZP
Wprowadzenie do propedeutyki chorób wewnętrznych. Zasady i typy relacji pacjent-lekarz. Zasady komunikacji z pacjentem. Postawa lekarza wobec chorego. Wprowadzenie do podmiotowego i przedmiotowego badania lekarskiego.
W2
KK
Szczegółowe zasady badania podmiotowego pacjenta dorosłego (główne skargi, przebieg dotychczasowej choroby z wywiadem szczegółowym, przebyte choroby, wypadki i urazy, dotychczasowe leczenie, inne przebyte operacje, wywiad rodzinny i środowiskowy, używki, leczenie uzależnień i leczenie psychiatryczne). Ogólne zasady badania przedmiotowego pacjenta dorosłego.
Seminaria
S1
ZMRiZP
Podsumowanie w zakresie umiejętności oceny stanu ogólnego chorego, stanu przytomności i świadomości u pacjentów dorosłych. Podsumowanie w zakresie umiejętności prowadzenia badania podmiotowego i ukierunkowanego badania przedmiotowego pacjenta dorosłego.
Analiza przypadków klinicznych.
Ćwiczenia laboratoryjne - WCSM
CL1
ZMRiZP
Prelekcja:
Zasady wykonywania podstawowych pomiarów lekarskich: pomiary antropometryczne, pomiar ciśnienia krwi, pomiar tętna, pomiar temperatury, pomiar stężenia glukozy, inne pomiary paskowe.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie pomiarów antropometrycznych, pomiarów ciśnienia krwi, pomiarów tętna, pomiarów temperatury, pomiarów stężenia glukozy i innych pomiarów paskowych przy użyciu sprzętu diagnostycznego: standaryzowanych wysokościomierzy i wag lekarskich, centymetra lekarskiego, ciśnieniomierza lekarskiego, termometru lekarskiego oraz glukometru i innych aparatów paskowych.
CL2
ZMRiZP
Prelekcja:
Zasady wykonywania wstrzyknięć domięśniowych i śródskórnych. Zasady pobierania krwi żylnej, tętniczej i włośniczkowej. Zasady wykonywania EKG. Zasady wykonywania spirometrii.
Zajęcia praktyczne:
Wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych i śródskórnych i przy użyciu trenażera do iniekcji domięśniowych i śródskórnych. Wykonywanie pobierania krwi przy użyciu trenażera dostępu do naczyń obwodowych oraz trenażera dostępu do naczyń centralnych.
Ćwiczenia kliniczne
CK1
KK
Prelekcja:
Ogólne etapy postępowania diagnostyczno-leczniczego. Zasady postępowania przy łóżku chorego. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej. Schemat pisania historii choroby pacjenta.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania podmiotowego pacjenta dorosłego.
CK2
KK
Prelekcja:
Szczegółowa technika badanie przedmiotowego pacjenta dorosłego (oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne).
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego pacjenta dorosłego (oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne).
CK3
OKChWiH
Prelekcja:
Ocena stanu ogólnego chorego, budowy ciała, stanu i zabarwienia skóry, stanu odżywienia, stanu nawodnienia, ocena obwodowych węzłów chłonnych pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie praktycznej oceny stanu ogólnego, budowy ciała, stanu i zabarwienia skóry, stanu odżywienia, stanu nawodnienia oraz obwodowych węzłów chłonnych u pacjenta dorosłego.
CK4
OKChWiH
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu krwiotwórczego u pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego oraz podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony układu krwiotwórczego u pacjenta dorosłego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK–1 Student potrafi scharakteryzować zasady relacji pacjent-lekarz, a także potrafi wymienić zasady prowadzenia i korzystania z dokumentacji lekarskiej, w tym interpretować charakterystyki farmaceutyczne leków.
EK–2 Student umie przeprowadzić badanie podmiotowe oraz ukierunkowane badanie przedmiotowe pacjenta dorosłego.
EK–3 Student zna zasady oceny i potrafi ocenić stan ogólnego, stan świadomości i stan przytomności pacjenta dorosłego w oparciu o podstawowe badania diagnostyczne oraz podstawowe oznaczenia analityczne wraz z ich interpretacją.
EK–4 Student różnicuje i potrafi zdefiniować środowiskowe i epidemiologiczne uwarunkowania najczęstszych chorób wewnętrznych pacjenta dorosłego, w tym nowotworów człowieka.
EK–5 Student posiada wiedzę w zakresie przyczyn, objawów i wytycznych dotyczących diagnozowania i rozpoznawania najczęstszych chorób wewnętrznych oraz wybranych chorób narządu wzroku i wybranych zagadnień z zakresu laryngologii, foniatrii, audiologii u pacjentów dorosłych.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny
Wykład konwersatoryjny, ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych, analiza przypadków klinicznych, oceny z kolokwium cząstkowych.
Umiejętności do zaliczenia w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych wymagających potwierdzenia w Indeksie umiejętności:
E.U1., E.U3., E.U6., E.U7., E.U12., E.U13., E.U14., E.U15., E.U16.,E.U24., E.U28., E.U29.a, E.U29.b., E.U29.c., E.U29.D., E.U29.e., E.U29.f., E.U29.g., E.U29.H., E.U29.i., E.U31., E.U35., E.U38.,
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia
EK–1 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–2 Ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych
EK–3 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–4 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–5 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
1. uzyskał 100% obecność na zajęciach
2. wykazał się wiedzą i potwierdzonymi umiejętnościami w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych
3. uzyskał pozytywną ocenę formującą (OF) z seminarium dopuszczającego do zaliczenia końcowego
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie:
Test wielokrotnego wyboru (MCQ) zawierający 50 pytań
Forma:
Zaliczenie na ocenę
Warunki i ocena:
bardzo dobry (5,0): 48 – 50 pkt.
Ponad dobry (4,5): 44 – 47 pkt.
Dobry (4,0): 40 – 43 pkt.
Dość dobry (3,5): 35 – 39 pkt.
Dostateczny (3,0): 31 – 34 pkt.
Niedostateczny (2,0): < 31 pkt.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Vademecum. Badanie Kliniczne. Peter Cartledge, Catherine Cartledge, Andrew Lockey. Medipage, Warszawa 2017.
2. Interna Szczeklika 2017. Piotr Gajewski, Andrzej Szczeklik. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
Literatura uzupełniająca
1.Choroby wewnętrzne – Crash Course. Oliver Leach Oliver Leach, Gijsbert Isaac van Boxel Gijsbert Isaac van Boxel, Daniel Horton-Szar. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016.
2.Vademecum medycyny wewnętrznej. Jan Duława (red.). PLWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: