Diagnostyka laboratoryjna 11.LEK.D6.4.33
Zakres treści programowych
Wykład
W1. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu krążenia (miażdżyca tętnic, nadciśnienie tętnicze, zawał mięśnia sercowego)
W2. Terapia monitorowana – znaczenie badań laboratoryjnych
W3. Markery nowotworowe
W4. Metabolomika
Seminarium
S1. Diagnostyka laboratoryjna chorób podwzgórza, przysadki mózgowej i tarczycy
S2. Diagnostyka laboratoryjna chorób przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, zespołu policystycznych jajników
S3. Diagnostyka laboratoryjna chorób wątroby
S4. Diagnostyka ostrych zatruć
S5. Diagnostyka laboratoryjna w reumatologii. Diagnostyka laboratoryjna kolagenoz
S6. Diagnostyka laboratoryjna chorób alergicznych i autoimmunologicznych
S7. Diagnostyka laboratoryjna insulinooporności
S8. Wpływ leków na wyniki badań laboratoryjnych
Ćwiczenia
C1. Zasady funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, współpraca lekarza z laboratorium, zasady pobierania materiału biologicznego, źródła błędów, kontrola jakości badań
C2. Diagnostyka laboratoryjna niedokrwistości
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C3. Diagnostyka laboratoryjna układu krzepnięcia i fibrynolizy
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C4. Diagnostyka laboratoryjna zaubrzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C5. Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C6. Odrębności diagnostyki laboratoryjnej w pediatrii i geriatrii
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C7. Diagnostyka laboratoryjna chorób rozrostowych układu krwiotwórczego
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C8. Podstawy diagnostyki molekularnej
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C9. Laboratoryjna ocena stanu odżywienia
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C10. Serologia grup krwi, próba zgodności
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C11. Diagnostyka laboratoryjna chorób nerek
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
C12. Diagnostyka laboratoryjna chorób przewodu pokarmowego
Część praktyczna: Interpretacja wyników, analiza przypadków
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
C.W18. zna i rozumie podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej;
C.W45. zna podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w zatruciach;
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań;
E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej;
E.W39. zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;
E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;
UMIEJĘTNOŚCI
E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń;
E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej;
F.U3. stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;
B.U9. posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia, elektroforeza białek i kwasów nukleinowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K.K1. przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta
K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych
Kryteria oceniania
Na początku każdego seminarium oraz ćwiczenia zostanie przeprowadzony sprawdzian wejściowy z podanych wcześniej zagadnień, których znajomość jest niezbędna dla efektywnego kształcenia.
Sprawdzian wejściowy nie podlega poprawie.
Każdy cykl tematyczny zajęć kończy się kolokwium zaliczeniowym w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, test dopasowania odpowiedzi „luki”, test prawda/fałsz, pytania otwarte).
Zostaną przeprowadzone 2 kolokwia. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia z wykładów, seminariów oraz części teoretycznej ćwiczeń.
Do kolokwium w I terminie przystępują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze sprawdzianów wejściowych min. 60%, objętych kolokwium. Ocena z kolokwium podlega poprawie.
Zaliczenie semestru uzyskuje się, gdy wszystkie kolokwia zostają zaliczone z wynikiem min. 60%.
Cykl kształcenia w semestrze IV zamyka egzamin końcowy w formie pisemnej - test „luki” 40 pytań oraz 5 pytań otwartych typu „case study”. Do egzaminu w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali zaliczenie semestru.
Egzamin podlega poprawie zgodnie z Regulaminem Studiów.
Egzamin końcowy
Do egzaminu w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali zaliczenie semestru.
Studenci, którzy nie spełniają tego kryterium przystępują do egzaminu w II terminie po uzyskaniu zaliczenia kolokwiów, z których uzyskali poniżej 60%.
Egzamin końcowy
Cykl kształcenia w semestrze IV zamyka egzamin końcowy w formie pisemnej - test „luki” 40 pytań oraz 5 pytań otwartych typu „case study”. Studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze wszystkich kolokwiów min. 75% mogą przystąpić do egzaminu końcowego w formie ustnej w terminie przedsesyjnym.
Efekty pracy całorocznej premiuje się w następujący sposób:
średnia arytmetyczna ze wszystkich kolokwiów min. 90% +10% punktów, min. 75% +5% punktów dodawanych do wyniku egzaminu końcowego.
Kryteria oceny egzaminu końcowego:
- niedostateczny – ndst (2) – do 59% punktów;
- dostateczny – dst (3) – 60 do 69% punktów;
- dostateczny plus – dst+ (3,5) – 70 do 74% punktów;
- dobry – db (4) – 75% do 84% punktów;
- dobry plus – db+ (4,5) – 85 do 89% punktów;
- bardzo dobry – bdb (5) – 90% punktów.
Literatura
1. Dembińska-Kieć, A., Naskalski, J., Solnica, B. (red.) „Diagnostyka Laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej” wyd. IV Elsevier Urban&Partner 2017
2. Solnica, B „Diagnostyka Laboratoryjna” PZWL 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: