Pediatria 11.LEK.D6.4.37
Zdefiniować opisowo przy uwzględnieniu informacji, w tym zakresie.
C–1 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania odrębności relacji pacjent-lekarz w pediatrii oraz sposobu prowadzenia wywiadu lekarskiego z dzieckiem i jego rodziną oraz zasad prowadzenia i korzystania z dokumentacji lekarskiej.
C–2 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania opanowania techniki badania przedmiotowego dziecka, w tym badania bilansowego, oraz kwalifikowania do szczepień.
C–3 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania zasad oceny stanu ogólnego, stanu świadomości i stanu przytomności dziecka w oparciu o podstawowe badania diagnostyczne oraz podstawowe oznaczenia analityczne wraz z ich interpretacją.
C–4 Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do przyswojenia informacji na temat środowiskowych i epidemiologicznych uwarunkowań najczęstszych chorób wieku rozwojowego a także na temat dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci.
C–5. Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do przyswojenia informacji dotyczących przyczyn, objawów i wytycznych w zakresie diagnozowania i rozpoznawania najczęstszych chorób i stanów zagrożenia życia u dzieci.
Wykłady
W1
KP
Wprowadzenie do propedeutyki pediatrii. Odrębności relacji pacjent-lekarz i zasad komunikacji z pacjentem i jego opiekunami w pediatrii. Zasady postępowania przy łóżku małego pacjenta. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej i schemat pisania historii choroby pacjenta pediatrycznego. Zasady podmiotowego i przedmiotowego badania lekarskiego w pediatrii z uwzględnieniem różnic w poszczególnych grupach wiekowych (główne skargi, wywiad dotyczący aktualnej choroby, choroby przebyte, w tym zakaźne, i wrodzone, przebyte wypadki i urazy oraz operacje, dotychczasowe leczenie, wywiad okołoporodowy i dotychczasowy przebieg rozwoju psychofizycznego, wywiad rodzinny i środowiskowy, szczepienia ochronne, dieta i sposób żywienia, używki). Książeczka zdrowia dziecka jako dokument.
Seminaria
S1
KP
Żywienie dzieci zdrowych. Przedstawienie aktualnych zasad zdrowego żywienia dzieci oraz zaleceń dotyczących żywienia niemowląt (z uwzględnieniem karmienia naturalnego). Omówienie przypadków. Szczepienia ochronne. Przedstawienie aktualnego kalendarza obowiązkowych i zalecanych szczepień ochronnych dla dzieci oraz zasad kwalifikacji do szczepień wraz z przeciwwskazaniami.
S2
KP
Gorączka. Przedstawienie miejsc pomiarów temperatury ciała i interpretacji tych pomiarów. Rodzaje gorączki. Przedstawienie przyczyn, które mogą prowadzić do wystąpienia gorączki u dzieci ze zwróceniem uwagi na drgawki gorączkowe. Zasady postępowania z dzieckiem z gorączką. Prezentacja przypadków.
S3
KP
Przedstawienie rozwoju psychoruchowego dziecka. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych i metody oceny (badanie bilansowe). Badania dodatkowe w pediatrii. Zestawienie i interpretacja podstawowych badań laboratoryjnych. Zestawienie i wskazania do wykonania badań endoskopowych (gastroskopia, kolonoskopia). Zestawienie i wskazania do wykonania badań obrazowych (RTG, USG, TK, MRI, PET). Badania czynnościowe
S4
KP
Zakażenia górnych dróg oddechowych. Przedstawienie etiologii oraz symptomatologii zakażeń górnych dróg oddechowych z uwzględnieniem grup wiekowych a także postępowania w najczęstszych zakażeniach górnych dróg oddechowych. Prezentacja przypadków.
S5
KP
Ostra biegunka infekcyjna. Przedstawienie etiologii oraz symptomatologii ostrej biegunki infekcyjnej u dzieci a także postępowania z dzieckiem z ostrą biegunką. Podstawowa diagnostyka różnicowa biegunki u dzieci. Omówienie zagadnienia odwodnienia (ocena stopnia odwodnienia dziecka oraz postępowanie) oraz zagadnienia zaburzeń jonowych jak i kwasowo-zasadowych (objawy, postępowanie) w przebiegu biegunki infekcyjnej. Prezentacja przypadków.
S6
KP
Zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych. Przedstawienie najczęstszej etiologii zapaleń opon mózgowo-rdzeniowych oraz ich symptomatologii (omówienie objawów oponowych oraz objawów ogólnych) z uwzględnieniem odrębności poszczególnych grup wiekowych a także przedstawienie podstawowych zasad postępowania. Prezentacja przypadków.
Posocznica. Przedstawienie najczęstszej etiologii oraz symptomatologii posocznicy z uwzględnieniem odrębności dla poszczególnych grup wiekowych a także przedstawienie podstawowych zasad postępowania. Omówienie grup ryzyka i metod profilaktyki, w szczególności profilaktyki poekspozycyjnej. Prezentacja przypadków.
Ćwiczenia
laboratoryjne - WCSM
CL1
KP
Prelekcja:
Zasady wykonywania podstawowych pomiarów lekarskich w pediatrii: pomiary antropometryczne, pomiar ciśnienia krwi, pomiar tętna, pomiar temperatury, pomiar stężenia glukozy, inne pomiary paskowe. Zasady korzystania z siatek centylowych.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie pomiarów antropometrycznych, pomiarów ciśnienia krwi, pomiarów tętna, pomiarów temperatury, pomiarów stężenia glukozy i innych pomiarów paskowych przy użyciu sprzętu diagnostycznego: standaryzowanych wysokościomierzy i wag lekarskich, centymetra lekarskiego, ciśnieniomierza lekarskiego, termometru lekarskiego oraz glukometru i innych aparatów paskowych. Odnoszenie pomiarów antropometrycznych oraz pomiarów ciśnienia krwi do siatek centylowych.
CL2
KP
Prelekcja:
Podstawowe wprowadzenie do praktycznej oceny stanu ogólnego chorego, stanu przytomności i świadomości u dzieci w różnych grupach wiekowych. Ocena noworodka w skali APGAR. Podstawowe wprowadzenie do praktycznego badania podmiotowego i badania przedmiotowego dziecka.
Zajęcia praktyczne:
Praktyczne przeprowadzanie podstawowej oceny stanu ogólnego chorego, stanu przytomności i świadomości u dzieci w różnych grupach wiekowych. Ocena noworodka w skali APGAR. Praktyczne przeprowadzanie podstawowego badania podmiotowego i badania przedmiotowego dziecka.
CL3
KP
Prelekcja:
Zasady wykonywania wstrzyknięć domięśniowych i śródskórnych. Zasady pobierania krwi żylnej, tętniczej i włośniczkowej. Zasady wykonywania EKG. Zasady wykonywania spirometrii.
Zajęcia praktyczne:
Wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych i śródskórnych i przy użyciu trenażera do iniekcji domięśniowych i śródskórnych. Wykonywanie pobierania krwi przy użyciu trenażera dostępu do naczyń obwodowych oraz trenażera dostępu do naczyń centralnych.
CL4
KP
Prelekcja:
Zasady orientacyjnego badania słuchu i pola widzenia dziecka. Zasady badania otoskopowego i badania dna oka u dziecka. Technika wprowadzania rurki ustno-gardłowej u dziecka. Zasady cewnikowania pęcherza moczowego u dziewcząt i chłopców. Zasady zgłębnikowania i płukania żołądka. Zasady wykonywania enemy. Zasady pobierania wymazów z nosa, gardła i skóry.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie orientacyjnego badania słuchu i badania otoskopowego przy użyciu trenażera badania słuchu. Przeprowadzanie badania dna oka przy użyciu trenażera badania oka. Przeprowadzanie wprowadzania rurki ustno-gardłowej przy użyciu trenażera do udrażniania dróg oddechowych dziecka. Przeprowadzanie cewnikowania pęcherza moczowego przy użyciu trenażera do cewnikowania pęcherza moczowego. Przeprowadzanie zakładania sondy nosowo- lub ustno żołądkowej.
CL5
KP
Prelekcja:
Stany ostre w pediatrii. Najważniejsze objawy chorobowe w badaniu przedmiotowym układu pokarmowego i moczowego: objawy otrzewnowe, objaw Blumberga, objaw Rovsinga, objaw Jaworskiego, objaw Chełmońskiego, objaw Goldflama. Kolka nerkowa i kola żółciowa. Objawy zapalenia opon móżgowo rdzeniowych i najważniejsze objawy ze strony układu nerwowego:, objaw Babińskiego, objaw Homansa, objaw Hornera, objaw Lasegue’a.
Zajęcia praktyczne: Przeprowadznie badania objawów otrzewnowych, objawu Blumberga, objawu Rovsinga, objawu Jaworskiego, objawu Chełmońskiego, objawu Goldflama. Przeprowadzenie badania objawów zapalenia opon móżgowo rdzeniowych i najważniejszych objawów ze strony układu nerwowego:, objawu Babińskiego, objawu Homansa, objawu Hornera, objawu Lasegue’a.
CL6
KP
Prelekcja:
Stany ostre w pediatrii. Najważniejsze objawy chorobowe w badaniu przedmiotowym układu krążenia i oddechowego: duszność, sinica, objawy niewydolności krążenia, objawy wstrząsu.
Zajęcia praktyczne: Przeprowadzenie oceny duszności, sinicy, objawów niewydolności krążenia oraz objawów wstrząsu.
Ćwiczenia kliniczne
CK1
KP
Prelekcja:
Ocena stanu ogólnego chorego, budowy ciała, stanu i zabarwienia skóry, stanu odżywienia, stanu nawodnienia, ocena stopnia dojrzewania płciowego, ocena obwodowych węzłów chłonnych dziecka.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie praktycznej oceny stanu ogólnego, budowy ciała, stanu i zabarwienia skóry, stanu odżywienia, stanu nawodnienia, stopnia dojrzewania płciowego oraz obwodowych węzłów chłonnych u dziecka. Przeprowadzanie badania przedmiotowego kończyn i układu kostno-szkieletowego oraz podstawowej diagnostyki różnicowej ze strony układu ruchu u dziecka.
CK2
KP
Prelekcja:
Szczegółowa technika badanie przedmiotowego dziecka (oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne).
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego dziecka starszego (oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne).
CK3
KP
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu pokarmowego, moczowego i układu wewnątrzwydzielniczego u dzieci.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego brzucha dziecka i podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony układu pokarmowego, moczowego i układu wewnątrzwydzielniczego.
CK4
KP
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu oddechowego u dzieci. Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu krążenia u dzieci, serca, krążenia małego (płucnego) i dużego (systemowego).
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego klatki piersiowej dziecka i podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony układu oddechowego, ze strony serca, krążenia małego i dużego.
CK5
KP
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie stanu świadomości i przytomności, rozwoju psychoruchowego oraz układu nerwowego u dzieci.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie oceny rozwoju psychoruchowego dziecka, odruchów fizjologicznych i patologicznych u noworodków i niemowląt oraz przeprowadzenie badania przedmiotowego głowy oraz szyi u dziecka. Przeprowadzenie podstawowej diagnostyki różnicowej zaburzeń świadomości i utrat przytomności oraz bólów głowy i zawrotów głowy.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe
i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
E.W2. zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego,
szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka
E.W3. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania
terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
a) krzywicy, tężyczki, drgawek
b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego,
d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,
e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,
f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo--rdzeniowych, padaczki,
i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
j) zespołów genetycznych,
k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia
stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego
E.W4. zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;
E.W6. zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;
E.U2. przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;
E.U4. przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;
E.U6. przeprowadza orientacyjne badanie słuchu
i pola widzenia oraz badanie otoskopowe;
E.U7. ocenia stan ogólny, stan przytomności
i świadomości pacjenta;
E.U8. ocenia stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;
E.U9. zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;
E.U10. ocenia stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;
E.U11. przeprowadza badania bilansowe;
E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci;
E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny
i psychiczny pacjenta;
E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;
E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek;
E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
E.U24. interpretuje badania laboratoryjne
i identyfikuje przyczyny odchyleń;
E.U27. kwalifikuje pacjenta do szczepień
E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej;
E.U29. wykonuje podstawowe procedury
i zabiegi lekarskie, w tym:
a)pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, puls oksymetrię
c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą
d) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe
i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,
g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet
i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną
i defibrylację serca,
i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;
EK–1 Student zna odrębności relacji pacjent –lekarz w pediatrii i z uwzględnieniem tej wiedzy potrafi zebrać wywiad lekarski z pacjentem i jego rodziną, a także potrafi wymienić zasady prowadzenia i korzystania z dokumentacji lekarskiej.
EK–2 Student umie przeprowadzić badanie przedmiotowe dziecka w wieku 0-18 lat, w tym badanie bilansowe, oraz kwalifikować do szczepień.
EK–3 Student zna zasady oceny i potrafi ocenić stan ogólny, stan świadomości i stan przytomności u dziecka w oparciu o podstawowe badania diagnostyczne oraz podstawowe oznaczenia analityczne wraz z ich interpretacją.
EK–4 Student różnicuje i potrafi zdefiniować środowiskowe i epidemiologiczne uwarunkowania najczęstszych chorób wieku rozwojowego oraz zna zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania, uzależnień, zaburzeń
odżywiania i wydalania u dzieci..
EK–5 Student posiada wiedzę w zakresie przyczyn, objawów i wytycznych dotyczących diagnozowania i rozpoznawania najczęstszych chorób i stanów zagrożenia życia u dzieci.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny
Wykład konwersatoryjny, ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych, analiza przypadków klinicznych, oceny z kolokwium cząstkowych.
Umiejętności do zaliczenia w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych wymagających potwierdzenia w Indeksie umiejętności:
E.U2., E.U4., E.U6., E.U7., E.U8., E.U9., E.U10., E.U12., E.U13., E.U14., E.U15., E.U16., E.U24., E.U27., E.U28., E.U29.a, E.U29.b., E.U29.c., E.U29.d., E.U29.e., E.U29.f., E.U29.g., E.U29.h., E.U29.i., E.U38.,
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia
EK–1 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–2 Ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych
EK–3 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–4 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–5 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
1. uzyskał 100% obecność na zajęciach; dopuszcza się max. 2 dni usprawiedliwionej nieobecności (forma odrobienia zajęć wymaga uzgodnienia z koordynatorem przedmiotu);
2. wykazał się wiedzą i potwierdzonymi umiejętnościami w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych
3. uzyskał pozytywną ocenę formującą (OF) z seminarium dopuszczającego do zaliczenia końcowego
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie:
Test wielokrotnego wyboru (MCQ) zawierający 30 pytań
Forma:
Zaliczenie na ocenę
Warunki i ocena:
Bardzo dobry (5,0): 29 – 30 pkt.
Ponad dobry (4,5): 27 – 28 pkt.
Dobry (4,0): 24– 26 pkt.
Dość dobry (3,5): 21 – 23 pkt.
Dostateczny (3,0): 18 – 20.
Niedostateczny (2,0): < 18 pkt
Literatura
Literatura
Literatura podstawowa
1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Anna Obuchowicz [red.],Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wydanie II, 2016.
2. Pediatria. Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018
Literatura uzupełniająca
1. Badanie Kliniczne w Pediatrii, Atlas i Podręcznik. Anna Dobrzańska [red.], Elsevier Urban&Partner, 2014.
2. Poradnik dyżuranta. Pediatria, Piotr Buda, Ryszard Grenda, wydawnictwo Media-Press, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: