Propedeutyka chorób wewnętrznych 11.LEK.D6.4.38
Zdefiniować opisowo przy uwzględnieniu informacji, w tym zakresie.
C–1 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania zasad relacji pacjent-lekarz oraz zasad prowadzenia i korzystania z dokumentacji lekarskiej wraz z interpretacją charakterystyk farmaceutycznych leków.
C–2 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania sposobu prowadzenia badania podmiotowego pacjenta oraz opanowania techniki ukierunkowanego badania przedmiotowego pacjenta dorosłego.
C–3 Przedstawienie obowiązującej wiedzy i przygotowanie studenta do opanowania zasad oceny stanu ogólnego, stanu świadomości i stanu przytomności pacjenta dorosłego w oparciu o podstawowe badania diagnostyczne oraz podstawowe oznaczenia analityczne wraz z ich interpretacją.
C–4 Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do przyswojenia informacji na temat środowiskowych i epidemiologicznych uwarunkowań najczęstszych chorób wewnętrznych pacjentów dorosłych, w tym najczęstszych nowotworów człowieka.
C–5. Przedstawienie wiedzy i przygotowanie studenta do przyswojenia informacji dotyczących przyczyn, objawów i wytycznych w zakresie diagnozowania i rozpoznawania najczęstszych chorób wewnętrznych oraz wybranych chorób narządu wzroku i wybranych zagadnień z zakresu laryngologii, foniatrii, audiologii u pacjentów dorosłych.
Wykłady
W1
KChWiA
Badania dodatkowe w chorobach wewnętrznych. Zestawienie i interpretacja podstawowych badań laboratoryjnych. Zestawienie i wskazania do wykonania badań endoskopowych (gastroskopia, kolonoskopia). Zestawienie i wskazania do wykonania badań obrazowych (RTG, USG, TK, MRI, PET). Badania czynnościowe.
W2
KChWiN
Stany ostre w chorobach wewnętrznych. Najważniejsze objawy chorobowe w badaniu przedmiotowym: objawy otrzewnowe, objaw Blumberga, objaw Rovsinga, objaw Jaworskiego, objaw Chełmońskiego, objaw Goldflama, objaw Babińskiego, objaw Homansa, objaw Hornera, objaw Lasegue’a. Krwawienia w chorobach wewnętrznych: krwioplucie, krwiomocz, krwawienia z przewodu pokarmowego. Kolka nerkowa i kolka żółciowa.
Seminaria
S1
ZMRiZP
Podsumowanie w zakresie umiejętności badania przedmiotowego głowy, szyi, klatki piersiowej, brzucha i kończyn pacjenta dorosłego. Podsumowanie w zakresie badań dodatkowych w chorobach wewnętrznych.
Analiza przypadków klinicznych.
Ćwiczenia laboratoryjne - WCSM
CL1
ZMRiZP
Prelekcja:
Zasady orientacyjnego badania słuchu i pola widzenia pacjenta dorosłego. Zasady badania otoskopowego i badania dna oka pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie orientacyjnego badania słuchu i badania otoskopowego przy użyciu trenażera badania słuchu. Przeprowadzanie badania dna oka przy użyciu trenażera badania oka.
CL2
ZMRiZP
Prelekcja:
Technika wprowadzania rurki ustno-gardłowej u dorosłych. Zasady cewnikowania pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn. Zasady zgłębnikowania i płukania żołądka. Zasady wykonywania enemy. Zasady pobierania wymazów z nosa, gardła i skóry. Zasady pielęgnacji odleżyn i stosowania opatrunków na odleżyny.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie wprowadzania rurki ustno-gardłowej przy użyciu trenażera do udrażniania dróg oddechowych dorosłego. Przeprowadzanie cewnikowania pęcherza moczowego przy użyciu trenażera do cewnikowania pęcherza moczowego. Przeprowadzanie pielęgnacji odleżyn przy użyciu trenażera do pielęgnacji ran odleżynowych.
Ćwiczenia kliniczne
CK1
KK
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu krążenia u pacjenta dorosłego, w szczególności serca i krążenia małego (płucnego). Zasady i technika przeprowadzania standardowego elekardiogramu spoczynkowego u pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego klatki piersiowej i podstawowa diagnostyka różnicowa objawów ze strony serca i krążenia małego. Przeprowadzanie standardowego elekardiogramu spoczynkowego u pacjenta dorosłego.
CK2
KK
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu krążenia u pacjenta dorosłego, w szczególności krążenia dużego (systemowego).
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego tętnic oraz żył i podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony tętnic i żył u pacjenta dorosłego.
CK3
KChWiA
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu oddechowego u pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego klatki piersiowej pacjenta dorosłego i podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony układu oddechowego.
CK4
KChWiA
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie stanu świadomości i przytomności oraz układu nerwowego u pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego głowy oraz szyi pacjenta dorosłego i podstawowej diagnostyki różnicowej zaburzeń świadomości i utrat przytomności oraz bólów głowy i zawrotów głowy.
CK5
KChWiN
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu pokarmowego i układu wewnątrzwydzielniczego u pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego brzucha pacjenta dorosłego i podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony układu pokarmowego i układu wewnątrzwydzielniczego.
CK6
KChWiN
Prelekcja:
Dolegliwości i wywiad lekarski w zakresie układu moczowo-płciowego oraz układu ruchu i tkanki łącznej u pacjenta dorosłego.
Zajęcia praktyczne:
Przeprowadzanie badania przedmiotowego brzucha pacjenta dorosłego i podstawowej diagnostyki różnicowej objawów ze strony układu moczowego. Przeprowadzanie badania przedmiotowego kończyn i podstawowej diagnostyki różnicowej ze strony układu ruchu i tkanki łącznej u pacjenta dorosłego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK–1 Student potrafi scharakteryzować zasady relacji pacjent-lekarz, a także potrafi wymienić zasady prowadzenia i korzystania z dokumentacji lekarskiej, w tym interpretować charakterystyki farmaceutyczne leków.
EK–2 Student umie przeprowadzić badanie podmiotowe oraz ukierunkowane badanie przedmiotowe pacjenta dorosłego.
EK–3 Student zna zasady oceny i potrafi ocenić stan ogólnego, stan świadomości i stan przytomności pacjenta dorosłego w oparciu o podstawowe badania diagnostyczne oraz podstawowe oznaczenia analityczne wraz z ich interpretacją.
EK–4 Student różnicuje i potrafi zdefiniować środowiskowe i epidemiologiczne uwarunkowania najczęstszych chorób wewnętrznych pacjenta dorosłego, w tym nowotworów człowieka.
EK–5 Student posiada wiedzę w zakresie przyczyn, objawów i wytycznych dotyczących diagnozowania i rozpoznawania najczęstszych chorób wewnętrznych oraz wybranych chorób narządu wzroku i wybranych zagadnień z zakresu laryngologii, foniatrii, audiologii u pacjentów dorosłych.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny
Wykład konwersatoryjny, ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych, analiza przypadków klinicznych, oceny z kolokwium cząstkowych.
Umiejętności do zaliczenia w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych wymagających potwierdzenia w Indeksie umiejętności:
E.U1., E.U3., E.U6., E.U7., E.U12., E.U13., E.U14., E.U15., E.U16.,E.U24., E.U28., E.U29.a, E.U29.b., E.U29.c., E.U29.D., E.U29.e., E.U29.f., E.U29.g., E.U29.H., E.U29.i., E.U31., E.U35., E.U38.,
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia
EK–1 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–2 Ustna odpowiedź studenta, bieżąca ocena nauczyciela w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych
EK–3 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–4 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
EK–5 Ustna odpowiedź studenta, test wielokrotnego wyboru (MCQ)
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
1. uzyskał 100% obecność na zajęciach
2. wykazał się wiedzą i potwierdzonymi umiejętnościami w warunkach zajęć symulacyjnych/laboratoryjnych i zajęć klinicznych
3. uzyskał pozytywną ocenę formującą (OF) z seminarium dopuszczającego do zaliczenia końcowego
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie:
Test wielokrotnego wyboru (MCQ) zawierający 50 pytań
Forma:
Zaliczenie na ocenę
Warunki i ocena:
bardzo dobry (5,0): 48 – 50 pkt.
Ponad dobry (4,5): 44 – 47 pkt.
Dobry (4,0): 40 – 43 pkt.
Dość dobry (3,5): 35 – 39 pkt.
Dostateczny (3,0): 31 – 34 pkt.
Niedostateczny (2,0): < 31 pkt.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Vademecum. Badanie Kliniczne. Peter Cartledge, Catherine Cartledge, Andrew Lockey. Medipage, Warszawa 2017.
2. Interna Szczeklika 2017. Piotr Gajewski, Andrzej Szczeklik. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
Literatura uzupełniająca
1.Choroby wewnętrzne – Crash Course. Oliver Leach Oliver Leach, Gijsbert Isaac van Boxel Gijsbert Isaac van Boxel, Daniel Horton-Szar. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016.
2.Vademecum medycyny wewnętrznej. Jan Duława (red.). PLWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: