Wprowadzenie do badań naukowych 12.01.D3.WDBN
"Historia nauki, pojecie nauki, podział nauki na cztery podstawowe: formalne, przyrodnicze, humanistyczne, społeczne.
Określenie granic między naukami oraz ich przenikalności. Interdyscyplinarność.
Cele poznania naukowego, rola i znaczenie badań naukowych, metody ilościowe i jakościowe.
Metody ilościowe, rola, znaczenie, charakterystyka.
Metody jakościowe, rola, znaczenie, charakterystyka.
Obserwacja jako podstawowa metoda badawcza w naukach społecznych.
Wywiad, zasady przeprowadzania i analizy danych empirycznych.
Eksperyment jako metoda badawcza w naukach społecznych.
Ogólne informacje o instytucjach finansującyh badania, podstawowe zasady aplikacji, narzędzia i zasady przygotowania aplikacji.
Zasady zarządzania i rozliczania projektu.
Nauka jako fenomen wieloaspektowy – znaczenie społeczne i instytucjonalne.
Specyfika języka nauki i jego znaczenie.
Podstawowe stanowiska epsitemologiczne i ontologiczne w nauce – naturalizm i antynaturalizm, kumulatywny rozwój nauk a struktura rewolucji naukowych.
Postawy a aktywność naukowe – nauka zaangażowana społeczna, etyczna odpowiedzialność uczonego, autorytet, normatywny aspekt nauki (zasady)."
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_01
Definiuje podstawowe terminy z zakresu nauki, podstawowych dziedzin nauk oraz ich celów i metod badawczych
W_02
Potrafi prawidłowo opisać zasady prowadzenia badań jakościowych, jak również rolę i znaczenie ilościowych
W_03
Zna podstawowe techniki badawcze w naukach społecznych
W_04
Identyfikuje możliwości aplikacyjne w zakresie badań naukowych
UMIEJĘTNOŚCI
U_01
Posiada umiejętność dokonywania klasyfikacji poszczególnej nauki w granicach czterech nauk formalnych i przypisania jej do określonych kategorii
U_02
Umie postawić prawidłowe pytania lub hipotezy badawcze
U_03
W podstawowym zakresie potrafi przeprowadzić analizę wybranego przypadku badawczego i przeprowadzić projekt naukowy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_01
Potrafi wyszukiwać źródła w celu pogłębienia swojej wiedzy
K_02
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji otaczającej go rzeczywistości
K_03
Jest świadom odpowiedzialności etycznej i społecznej w aktywności naukowej
Literatura
"Apanowicz Jerzy, Metodologia nauk, wyd. Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności ""Dom Organizatora"", Toruń 2003.
Grobler Adam, Metodologia nauk, Kraków 2006.
Hajduk Zygmunt, Ogólna metodologia nauk, wyd. KUL, Lublin 2012.
Babbie E. Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.
Merton Robert, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 2002.
Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych,Warszawa 2008.
Ossowski Stanisław, Dzieła. Tom IV. O nauce, Warszawa 1967.
Surmaczyński Marian, Podstawowe problemy metodologiczne nauk społeczno-politycznych, Wrocław 2010.
Gajda Stanisław, Wprowadzenie do teorii terminu, Opole 1990."
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: