Wiedza o filmie 12.03.D3.WOF
"Wprowadzenie do teorii filmu. Co to jest film? Film w tradycji estetycznej, epistemologicznej, komunikacyjnej i kulturowej.
Podstawy języka filmowego: plany, ujęcia, zasady kadrowania itp.
Zasady i rodzaje montażu filmowego.
Struktura budowy filmu. Wprowadzenie do dramaturgii dzieła filmowego.
Podstawy w zakresie krytyki filmowej i warsztatu dziennikarza zajmującego się kinem.
Wstęp do analizy i interpretacji dzieła filmowego.
Historia filmu. Rodowód filmu - od jaskini platońskiej i camery obscura, poprzez technologie prefilmowe, narodziny filmu i jego kształtowanie się, epokę nowofalową aż do kina współczesnego.
Film dokumentalny jako doniosły poznawczo gatunek filmowy w warsztacie dziennikarskim. Zasady gatunku. Najsłynniejsze dzieła. Najwybitniejsi twórcy. Główne kierunki.
Film awangardowy i animowany – podstawowe wiadomości. Teoria, praktyka, historia."
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_01
Potrafi zdefiniować czym jest film i wyodrębnia rozmaite koncepcje jego ujmowania.
W_02
Rozpoznaje różne rodzaje filmu (film dokumentalny, fabularny, animowany, awangardowy) i potrafi zdefiniować ich cechy charakterystyczne.
W_03
Identyfikuje różne elementy języka filmowego.
W_04
Zna najważniejsze nurty w historii kinematografii i potrafi dobrać do nich stosowne.
UMIEJĘTNOŚCI
U_01
Potrafi samodzielnie interpretować i analizować dzieło filmowego zarówno jako tekst kultury, jak i pod względem estetycznym.
U_02
Potrafi rozpoznać główne komponenty ideologiczne dzieła filmowego.
U_03
Potrafi napisać recenzję filmową zgodnie z zasadami warsztatu krytycznego.
U_04
Potrafi samodzielnie wyodrębnić cechy danego utworu filmowego i przyporządkować je do różnych rodzajów kina (film gatunkowy, autorski itp.).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_01
Potrafi myśleć kreatywnie i stawiać sobie twórcze zadania.
K_02
Potrafi dyskutować w grupie i rozumie wartość odmiennych punktów widzenia.
K_03
Potrafi sotosować w praktyce zasady krytycznego myślenia.
K_04
Jest wrażliwy na rozmaite problemy społeczne i potrafi umiejscowić je w szerszym kontekście społecznym.
Literatura
"Helman A., Przedmiot i metody filmoznawstwa, Łódź 1985.
Historia kina (t. 1-3), red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków.
Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1998.
Ostaszewski J., Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999.
Płażewski J., Język filmu, WAiF, Warszawa 1982.
Płażewski Jerzy, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005.
Przylipiak M., Szyłak J., Kino najnowsze, Kraków 1999.
Przylipiak M., Kino stylu zerowego, Gdańsk 1994."
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: