Przedmiot do wyboru: Diagnostyka wad postawy 14-FT-D5-DW1.5-DWP
Tematyka zajęć:
Biomechanika i fizjologia postawy ciała – analiza biomechaniczna postawy ciała, fizjologiczne mechanizmy warunkujące postawę i równowagę
Metody badania stóp – metoda pedobarograficzna, ortopedyczna, plantokonturograficzna, podoskopowa, ortopodologia
Zasady i technika projektowania wkładek ortopedycznych ,indywidualnych. Zapoznanie z oprogramowaniem Biomech Studio oraz aparaturą diagnostyczną.
Diagnostyka wad kończyn dolnych, koślawość i szpotawość stawów kolanowych, rotacja wewnętrzna, zewnętrzna stawów kolanowych, skrót kończyn dolnych
Diagnostyka wad stóp, obliczanie wysokości łuku podłużnego, badanie rozkładu sił nacisku stóp na podłoże, analiza modelu Cavanagha
Analiza dynamiczna na pedobarografie, rozkład obciążeń podczas chodu, geneza i znaczenie fizjologiczne chodu
Wyznaczniki (determinanty) chodu, chód patologiczny, biomechanika chodu
Metody oceny postawy ciała – analiza poszczególnych elementów postawy, nowoczesne techniki badania postawy ciała
Wady postawy, charakterystyka anatomiczno - patologiczna
Wady stóp wrodzone i nabyte: Stopa Mortona, Stopa Rothbarta, ostroga piętowa, paluch koślawy, paluch sztywny, palce młoteczkowate, palce szponiaste
Choroby ogólnoustrojowe mające wpływ na postawę ciała.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;
EKW2: rozumie biomechaniczne zasady statyki ciała oraz czynności ruchowych człowieka zdrowego i chorego;
EKW3: zna mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem;
EKW4: rozumie metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych;
EKW5: zna wskazania i przeciwwskazania do zastosowania wyrobów medycznych, w tym zaopatrzenia ortopedycznego;
EKW6: zna etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii, traumatologii i medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;
EKW7: zna zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najważniejszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii, traumatologii i medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym stosowanie środków fizjoterapii;
EKW8: rozumie zasady interpretacji wyników badań dodatkowych w diagnostyce chorób układu krążenia i w fizjoterapii kardiologicznej, w tym: badania elektrokardiograficznego (EKG) i ultrasonograficznego (USG), prób czynnościowych EKG, klinicznej oceny stanu zdrowia pacjenta ze schorzeniem kardiologicznym według różnych skal;
EKW9: zna w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu diagnostyki funkcjonalnej na potrzeby fizjoterapii, programowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz kontrolowania jego efektów;
Umiejętności:
EKU1: potrafi interpretować wyniki badań klinicznych oraz przeprowadzać testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii i interpretować ich wyniki;
EKU2: potrafi palpacyjnie lokalizować wybrane elementy budowy anatomicznej i ich powiązania ze strukturami sąsiednimi, w tym kostne elementy będące miejscami przyczepów mięśni i więzadeł oraz punkty pomiarów antropometrycznych, mięśnie powierzchowne oraz ścięgna i wybrane wiązki naczyniowo-nerwowe
EKU3: potrafi przeprowadzić podstawowe badanie narządów zmysłów i ocenić równowagę;
EKU4: potrafi ocenić stan układu ruchu człowieka w warunkach statyki i dynamiki (badanie ogólne, odcinkowe, miejscowe) w celu wykrycia zaburzeń jego struktury i funkcji;
EKU5: potrafi przeprowadzić szczegółową analizę biomechaniczną prostych i złożonych ruchów człowieka w warunkach prawidłowych i w przypadku różnych zaburzeń układu ruchu
EKU6: potrafi ocenić poszczególne zdolności motoryczne
EKU7: potrafi przeprowadzić wywiad i analizować zebrane informacje w zakresie potrzebnym dla prowadzenia fizjoterapii;
EKU8: potrafi przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej w poszczególnych ruchach;
EKU9: potrafi wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych
EKU10: potrafi dobrać wyroby medyczne, w tym przedmioty ortopedyczne stosownie do rodzaju dysfunkcji i potrzeb pacjenta na każdym etapie fizjoterapii oraz poinstruować pacjenta w zakresie posługiwania się nimi;
EKU11: potrafi przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki;
EKU12: potrafi przeprowadzić analizę biomechaniczną z zakresu prostych i złożonych ruchów człowieka w warunkach prawidłowych i w dysfunkcjach układu ruchu;
EKU13: potrafi dokonać oceny stanu układu ruchu człowieka w warunkach statyki i dynamiki (badanie ogólne, odcinkowe, miejscowe), przeprowadzić analizę chodu oraz zinterpretować uzyskane wyniki;
EKU14: potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka
EKU15: potrafi przeprowadzić kliniczną ocenę postawy ciała, w tym badanie skoliometrem Bunnella, oraz punktową i biostereometryczną ocenę postawy ciała, a także interpretować ich wyniki;
EKU16: potrafi na podstawie zdjęcia RTG kręgosłupa wyznaczyć kąt Cobba, kąt rotacji według Rajmondiego oraz dokonać oceny wieku kostnego na podstawie testu Rissera oraz interpretować ich wyniki i na tej podstawie zakwalifikować skoliozę do odpowiedniego postępowania fizjoterapeutycznego;
EKU17: potrafi planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości
EKU18: potrafi instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się przedmiotami ortopedycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych;
Kryteria oceniania
1. Pełna frekwencja na zajęciach
2. Zaliczenie kolokwium końcowego
3. Złożenie pracy samokształceniowej
Bardzo dobry (5.0)
Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus (4.5)
Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry (4)
Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus (3.5)
Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny (3.0)
Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny (2.0)
Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Literatura
Buckup K. :Testy kliniczne w badaniu kości stawów i mięśni. PZWL, W-wa, 1997.
Dega W.: Ortopedia i rehabilitacja. PZWL, W-wa, 2000
Kutzner – Kozińska M.: Proces korygowania wad postawy ciała. AWF, W-wa
Kasperczyk T.: Wady postawy ciała. Wyd.Kasper, Kraków, 1994
Nowotny, Saulicz E.: Niektóre zaburzenia statyki ciała i ich korekcja
Wilczyński J.: Korekcja wad postawy człowieka. Antropos, 2001
Zagrobelny Z., Woźniewski M.: Biomechanika Kliniczna, AWF Wrocław 1999
Comefrorf M., Mottram S., Kinetic Control, Elsevier, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: