Pedagogika (ogólna, specjalna) 14-FT-D5.1-PE
wykłady
Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki ogólnej. Pedagogika jako nauka, jej specyfika i miejsce wśród innych nauk. Nauki współdziałające z pedagogiką. Przedmiot i zadania pedagogiki. Działy pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki. Nurty w pedagogice. Przedstawiciele pedagogiki w Polsce i na Świecie.
Kształcenie i wychowanie. Wartości w wychowaniu. Cele i metody wychowania. Osobowe i środowiskowe uwarunkowania procesu wychowania i kształcenia; Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Przedmiot i zadania pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia – uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie. Klasyfikacja osób niepełnosprawnych będących podmiotem oddziaływań pedagogicznych. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Metody pracy z osobami niepełnosprawnymi.
seminaria
Wykorzystanie wiedzy pedagogicznej w opiece nad zdrowiem. Rola i znaczenie pracowników medycznych w edukacji zdrowotnej i edukacji podmiotu opieki.
Pedagogiczny aspekt fizjoterapii. Fizjoterapeuta w relacji nauczyciel – uczeń.
Zasady i metody nauczania oraz kryteria ich doboru. Ocena i jej funkcja. Środki dydaktyczne.
Pedagogika korekcyjna – dzieci z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi. Zasady terapii pedagogicznej. Zaburzenia rozwoju mowy. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych. Dysleksja, dysgrafia, dysortografia.
Edukacja pacjenta: cele, zakres zadań, etapy edukacji – rozpoznanie, planowanie, realizacja, ocena i jej funkcje. Współpraca fizjoterapeuty z pacjentem
Pedagogika terapeutyczna – dziecko przewlekle chore. Choroby przewlekłe w okresie dzieciństwa i dorastania. Choroba przewlekła a rozwój dziecka. Zachowanie dziecka w sytuacji choroby przewlekłej.
Autyzm wczesnodziecięcy. Etiologia autyzmu. Charakterystyka osób z autyzmem. Praca na rzecz włączenia dzieci z autyzmem do społeczeństwa. Pedagogiczne aspekty fizjoterapii. Proces wychowawczego rozwoju człowieka a działania fizjoterapeutyczne. Stadia doznawania niepełnosprawności a praca z pacjentem.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie
B.W6 – podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej
B.W7. ograniczenia i uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnościami, zasady radzenia sobie z problemami pedagogicznymi u tych osób oraz współczesne tendencje w rewalidacji osób z niepełno sprawnościami;
B.W12 - zasady edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia oraz elementy polityki społecznej dotyczącej ochrony zdrowia;
Umiejętności:
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.U3.zastosować odpowiednie formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego wspomagające proces rewalidacji osoby z niepełnosprawnością;
B.U4 – organizować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia i profilaktykę niepełnosprawności
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach zgodnie z „Regulaminem studiów”
2. Zaliczenie kolokwium
3. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
4. Złożenie pracy samokształceniowej
Literatura
1. Ciechaniewicz W. (red.): Pedagogika. Warszawa 2008
2. Hejnicka – Bezwińska T. (red.): Pedagogika ogólna. Warszawa 2008
3. Janowski A.: Pedagogika praktyczna. Warszawa 2007
4. Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 2004
5. Owczarska B. (red.): Materiały metodyczne do podręcznika pedagogika t. 1-3. Gdańsk 2010
6. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 2001
7. Śliwerski B. (red.): Pedagogika t. 1-3. Gdańsk 2006
8. Śliwerski B. (red.): Pedagogika t. 4. Gdańsk 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: